sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

California Kolmosen integraalijarrun nesteiden vaihto

Tarvitaan yksi isohko injektioruisku, siihen tiukasti kiinnittyvä kolmenkymmenen sentin pätkä läpinäkyvää 5 mm muoviletkua ja DOT3-4 jarrunestettä. Poistetaan ilmausruuvien päistä kumitulpat. Herkistetään ilmausruuvit että ne pyörivät kevyesti reilun puoli kierrosta.

Takajarru
Laitetaan 11 mm kiintolenkki ja letku takajarrun ilmausruuviin, löysätään ruuvia ja polkaistaan hiukan jarrua siten että letkuun tulee tilkka vanhaa jarrunestettä. Suljetaan ilmaruuvi. Päästetään poljin takaisin perusasentoon. Otetaan letku irti. Näin on selvillä että ilmausruuvi toimii ja sen sisältä on törky poissa.
Tyhjennetään injektioruiskulla jarrunestesäiliö vanhasta jarrunesteestä. Kiinnitetään injektioruiskuun letku tukevasti kiinni ja imaistaan uutta jarrunestettä ruisku ja letku täyteen. Käännetään letkun pää ylöspäin ja annetaan ilman tulla pois ruiskusta ja letkusta. Letku on siis piripintaan täynnä nestettä. Kiinnitetään letku ilmaruuviin alakautta, pujotetaan ruisku haarukan ja takapyörän välistä letkuineen ilmausruuvin yläpuolelle jotta mahdolliset ilmakuplat nousevat ruiskuun, avataan ilmaruuvia noin puoli kierrosta ja painetaan ruiskulla uusi neste joka syrjäyttää vanhan joka kertyy tyhjennettyyn jarrunestesäiliöön. Suljetaan ilmaruuvi. Kumitulppa päälle. Kun säiliö on täynnä vanhaa ja jo osin uuttakin nestettä niin tyhjennetään jälleen samalla injektioruiskulla ja siirrytään vasemman etujarrun pariin.

Vasen etujarru
Toimitaan samoin kuin takajarrun kanssa paitsi että nyt ei ruiskua tarvitse pujotella. Jälleen kertyy vanhaa nestettä jarrunestesäiliöön kun uusi syrjäyttää sen. Suljetaan ja tulpataan ilmaruuvi. Tyhjennetään säiliö vanhan ja uuden nesteen seoksesta ja säiliö täytetään noin puolilleen uutta jarrunestettä. "Kumihaitari" ja säiliön kansi kiinni. Homma on näin integraalijarrun suhteen kunnossa.

Oikea etujarru
Löysätään oikean puolen jarruvipu sarvesta ja käännetään säiliö mahdollisimman vaakasuoraan. Ohjauksen voi kääntää vasemmalle. Jos säiliötä ei voi kääntää niin sarvia voi löysätä sen verran että kahvasäiliö saadaan kokolailla vaakasuuntaiseksi. Avataan kansi joka on kiinni kahdella ristipääuppokantaruuvilla. Ruuvit voivat tarvita pienen napautuksen tuurnalla ja vasaralla auetakseen. Kun kansi on auki ja kumipalje poistettu poistetaan myös vanha jarruneste. Toimitaan jälleen samoin kun vasemman puolen ja takajarrun kanssa. Lisätään noin puoliväliin säiliötä uutta nestettä ja laitetaan palje ja kansi paikoilleen.

Aikaa koko hommaan menee noin 10 - 15 minuuttia. Minkäänlaisia ilmausmetodeita ei tarvita koska järjestelmiä ei missään vaiheessa päästetä tyhjiksi ja varotaan ruiskuttamasta ilmaa nesteen mukana.

Paljon ja kovaa ajavat vaihtavat jarrunesteen vuosittain, muut joka toinen vuosi vaikka ei ajettaisikaan.

Jarrunesteitä on erilaisia ja niitä ei saa sekoittaa toisiinsa.

Jarrunestetyypit

 DOT 2
  • kasviöljy
  • veteraaniajoneuvoissa
DOT 3
  • hygroskooppinen 
  • glykolipohjainen
  • alkuperäinen jarruneste useissa USA-autoissa
DOT 4
  • hygroskooppinen
  • glykoli / boraattipohjainen
  • käytetään yleisesti Euroopassa ja Japanissa.
DOT 4+
  • hygroskooppinen
  • glykolipohjainen
  • "märkä"-kiehumispiste hieman korkeampi kuin DOT4
DOT 5
  • ei-hygroskooppinen
  • silikonipohjainen
  • kilpailukäyttöön
  • ei voi sekoittaa glykolipohjaisten kanssa
DOT 5.1 (DOT 4 super jne.)
  • hygroskooppinen
  • glykoli / boraattipohjainen
  • kilpailukäyttöön
  • voi sekoittaa muihin glygolipohjaisiin nesteisiin

DOT 3 ja DOT 4 voi sekoittaa keskenään. Silikonineste sakkautuu jos sitä sekoittaa tavalliseen jarrunesteeseen tai päinvastoin. Kannattaa noudattaa jarruvalmistajan ohjeita nesteen valinnassa.
Matkamotoristille/cruisailijalle kelpaa hyvin DOT 3 - 4. Normaaliajossa jarrunesteen takia tulleista jarruvioista en ole kuullut. Hygroskooppiset nesteet on vaihdettava parin vuoden välein niihin kertyvän kosteuden (veden) vuoksi. Korroosio- ja kiehumistaipumus kohoaa veden mukana. Kiehuessaan vesi muodostaa kokoonpainuvia kaasukuplia ja jarru ei toimi ennen kuin nesteen jäähdyttyä.

DOT 5.1 on sekoitettavissa DOT 3 - 5 kanssa mutta sen paremmat ominaisuudet menetetään samalla. Kilpanesteet vaihdetaan useammin.

DOT 5 ei ole sekoitettavissa muihin nesteisiin. Vaatii teflon/metallipunosletkut ja erityiset tiivistemateriaalit. Lähinnä amerikkalaisvalmisteisissa moottoripyörissä on DOT5-nesteet vakiona.

Jarrunesteiden kiehumislämpötila: "kuiva" tarkoittaa nestettä jossa ei ole vettä seonneena. Vesipitoinen jarruneste menettää ominaisuutensa. Asia koskee hygroskooppisia nesteitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti