torstai 23. toukokuuta 2013

Pyöränostin poistomateriaalista halvalla

Kaverin käsiin joutui jostain ilmeisesti ambulanssissa ollut potilaan kuljetus/hoitopöydän runko mekanismeineen ja sähköhydraulisella ohjauksella. Käyttöjännite 24 volttia. Käyttöjännite tuottaa hieman päänvaivaa. Moottorin ottovirta on 80 ampeeria että sähköä kyllä kuluu eli aivan tavanomaisella virtalähteellä hommaa ei hoideta. Toistaiseksi virtalähteenä toimii akkulaturi ja puskurina kaksi 30 amppeeritunnin 12 voltin akkua kytkettynä sarjaan.

Väliaikainen virtalähde.

Päävirtaliittimet ja kaukosäätimen liitin.

a
 Sähköhydraulinen voimansiirto.

Säätimiä ja hätäpysäytin.

Nostosylinteri.

Kallistussylinteri.

Kallistussylinteri ja sen suoma nostimen poikittaisen akselin ympäri tapahtuva noin 15 asteen kallistus kahteen suuntaan vaikuttaa äkkiseltään tarpeettomalta mutta pitää sitäkin kokeilla....
Ensimmäisenä tulee mieleen Guzzin pikkulohkoiset enduromallit joiden takahaarukka on saatava vaaka-asentoon perävaihteen öljynvaihdon ajaksi.

Runko ja sen mekanismit.

Kuvassa vasemmalla tulee olemaan nostimen se pää mistä pyörä lykätään pukille ja mihin tulee sekä irrotettava ajosilta että irrotettava taso takapyörän irrottamisen helpottamiseksi.

Laite sisältää erinomaisen määrän laakereita ja ruostumatonta terästä. Merkittävä osa rakenteita lähti tänään pois. Samalla nostimen kuormitus väheni noin 20 kilolla. Myös nostimen minimikorkeus aleni noin 20 milliä. Harkinnassa on sähköhydraulisen koneikon irrottaminen nykyisestä paikastaan ja käyttää sitä erillisenä yksikkönä niin nostimen minimikorkeus alenisi lisää noin50 millimetriä. Tarvitaan vain neljä noin kolme metriä pitkää hydrauliletkua.

Nostimen kansi tulee 6 mm vahvasta lasikuitulevystä. Samasta levystä tulee myös "ajosilta" jota myöden pyörä lykätään pukille. Ajosillan runko muodostuu pois otetuista teräsprofiileista. Ajosillan lisäksi muita varusteita tulevat olemaan etupyörän tuki ja levyn reunoilla silmukat (6 kpl) pyörän nostimeen kiinnittämistä varten.

Sähkötöitä joutunen tekemään että saan riisutun version toimimaan. Jää paljon hyvää sähköjohdinta muuhun käyttöön.

Osoittautui että kallistusmekanismin kanssa nostotaso on liian korkea ala-asennossan. Kallistusmekanismi korottaa rakennetta tarpeettomasti. Kallistusmekanismi saa siis lähteä. Sen laakeroinneista ja akseleista saa hyvän laakeroinnin nostimen pöydän tukevuutta ajatellen. Myös kallistussylinteri jää täysin ylimääräiseksi. Toisaalta sen kaksitoimisuus voisi olla kätevä nostosylinterin sijaan. Sylinteri on myös isompi halkaisjaltaan ja iskunpituudeltaan. Jos sen käyttö sähköhydrauliikkansa keralla onnistuu nostosylinterin sijaan niin nostoteho oletettavasti paranee ja laskusta saa hallitumman.

Kallistusmekanismin runko-osat.

Purin kaikki turhat sähkölaitteet ja rajakatkaisijat pois. Vain yksi kaksitoiminen katkaisija jää käyttöön: nosto- ja laskukytkin.

Jäljelle jääneet osat.

Kallistussylinteri on vielä letkuissaan. Sen hydrauliikkapiirissä on paineakku joten liittimiä aukaistessa voi olla tuloksena roiskuvaa öljyä. Toisaalta, kaksitoiminen sylinteri voisi toimia nostosylinterinäkin mutta kallistushydrauliikan käyttämänä. Katsotaan mihin suuntaa homma lähtee etenemään. Kallistusmekanismin poisototon jälkeen nostimen minimikorkeus väheni noin 15 senttiä. Sama tapahtui tietysti maksimikorkeudellekin.

 Akselit teräksestä. 4 kpl yhteensä.

Neljä sorvaamaani akselitappia ja neljä purkuosista yli jäänyttä laakeria tulivat käyttöön nostovarsien päihin. Laakereita varten piti porata muutama reikä kehykseen.

Kolme poikkitukea hitsattuna.

Seuraavaksi voisi suunnitella pöytälevyn asennusta poikkiputkilla varustetun kehyksen päälle. Levy on jo leikattuna sekä sen reunaan kiinnittyvät sidontasinkilät hankittuna. Takaosaan pitää vielä kehitellä jonkinlainen aukko takapyörän irrottamisen helpottamiseksi. Sitä varten pitänee hitsata vielä joitakin tukia takaosaan kehyksen molemmin puolin. Pöytälevy on 60 cm leveä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti