perjantai 10. toukokuuta 2013

Guzzin "isolohkoisen" kaksilevyisen kytkimen vika ja kunnostus

Kohtuullisen vaikeakaan kytkinvaurio ei kaksilevyisen kytkimen tapauksessa välttämättä keskeytä matkantekoa. Taemman kytkinlevyn keskiö oli murtunut irti kitka-osasta. Irrallinen kytkinlevynkeskiö oli liukunut taaksepäin ja pudonnut vaihteiston kytkinakselin kaulalle jossa toisinaan piti huolestuttavaa kolinaa. Se olikin ainoa vihje olemassa olevasta viasta. Taipaleella nämä levyt ovat olleet hieman yli satatuhatta kilometriä. Pääosin sivuvaunukäytössä joten rasitus on ollut tavanomaista suurempaa.

Kytkinlevyn irronnut keskiö.

Keskellä kytkinkeskiötä on kytkimen työntötanko. Sen suoruus kannattaa tarkistaa aina kun on tullut kytkin- tai laakerivaurioita tälle alueelle. Samalla kannattaa vaihtaa tangon pienet kumiset tiivistehelat.

 Siististi murtunut.

On olemassa muita kytkinlevyvaihtoehtoja jotka ovat rakenteellisesti kestävämpiä.

Sama levy palasina.

Kulutuspintaa olisi vielä. Itse asiassa en ole koskaan vaihtanut Guzziin kytkinlevyjä kulumisen takia. Syyt vaihtoon ovat moninaisia. Tässä yksi syy.

 Näkymä kytkimeen vaihteisto irrotettuna.

Kytkilevyn riekaleet ovat vielä paikoillaan. Kuljettaja ei havainnut kytkimen toiminnassa mitään vikaa vaikka toinen levy ei enää välittänyt voimaa vaihteiston suuntaan. Yhdelläkin siis pärjää. Vauhtipyörä oli hyvin täynnä kytkinpölyä. Öljyvuotoja ei ollut mutta pöly kovettuessaan oli selkeästi haitannut kytkimen toimintaa ja tehnyt siitä hieman raskastoimisemman. Saattanut edesauttaa kytkinlevyn keskiön murtumista irti kitkapinnasta.
Kytkin on helppo purkaa mutta kasaamiseen tässä asennossa vaatii muutaman niksin. 

Vauhtipyörä tyhjänä ja puhtaana.

Pyöreät syvennykset ovat kytkinjousia varten. Jouset ovat vauhtipyörän ja painelevyn välissä. Jouset ovat normaalisti irtonaiset mutta kiinnittämällä jouset painelevyyn saa ne asennettua helposti. Vauhtipyörän hammastus on puhdistettu piintyneestä kytkinpölystä.

Jouset painelevyssä.

Jouset kannattaa painella kireään kiinni painelevyssä oleviin syvennyksiin niin eivät putoile asennettaessa.

Painelevy asennuspultilla kiinni vauhtipyörässä.

Jos painelevy ei mene riittävän syvään niin syynä on väärin asennetut jouset. Jousien pitää osua vauhtipyörässä oleviin upotuksiin.

Etummainen kytkinlevy ja välilevy.

Kun asennus on tehty alusta asti kunnolla ja oikeilla asennusvälineillä niin osat pysyvät paikoillaan nippa nappa kokoonpanon ajan.

Taaempi kytkinlevy ja kansilevy.

Ennen pulttien kiristystä kytkinlevyt keskitetään ja hammastukset laitetaan saman suuntaisiksi. Jos näin ei ole menetelty niin vaihteistoa ei saa paikoilleen.

Levyt vielä suuntaamatta ja keskittämättä.

Keskittäminen voidaan tehdä silmämääräisesti tai varta vasten tehdyllä keskitystyökalulla. Myös vanha kytkimen keskiö käy keskitystyökalusta. Siis se sama osa joka on tavallisesti kiinni vaihteiston kytkinakselin päässä.

Keskittämisen jälkeen kiristetään kehällä olevat pultit vaiheittain ja asennuspultti keskeltä poistetaan ja korvataan kytkimen navalla joka on irto-osa jota kytkimen työntötanko pitää paikoillaan vaihteiston asennuksen jälkeen.

Viimeiseksi vaihteisto ja takahaarukka pyörineen kiinni ja ajamaan. Toimenpide ei ole vaikea mutta työläs ja siihen kuluu muutama tunti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti