maanantai 8. huhtikuuta 2013

Valeo-käynnistinmoottorin tyyppivikoja

Alkuperältään ranskalainen mutta useissa eri maissa valmistettava starttimoottori joka tuli yhdeksänkymmentäluvulla käyttöön Guzzin kaikissa malleissa. Kyse on alennusvaihteella varustetusta korkeakierroksisesta kestomagneettimoottorista. Varaosina siihen saa hiilet ja hiilien jousen, hiilisillan sekä solenoidin. Muiden osien vaurioituessa siitä saa hyvän verkonpainon. Muutoin kohteena on pienmetallikeräysastia.

Toki kahdesta tai kolmesta vauroituneesta Valeosta saa ehkä koottua yhden toimivan mutta tämän laitteen ideana on ollut kertakäyttöisyys. Tänään kysyin mitä varaosatukku Startaxissa maksaa tyypillinen D6RA21 -Valeo. Hinta on 286.00€. Eli melkoinen hinta. Tässä ei ole vielä jälleenmyyjän katetta eikä alvia mukana.

Jotenkin tuossa hommassa on pientä ristiriitaa: kysyin myös mitä maksaa Valeon startti Renault 1,5 TDI-moottoriin. Siinä on pari pykälää isompi startti mutta tukkuhinta tasan 40€. On kuulemma menekki ihan toista luokkaa: kukaan ei ole heiltä ostanut Guzziin starttia mutta Relluihin niitä menee päivittäin. Siinä ero.

Jätetään kyrsivä hintapolitiikka. Katsotaan mitä reilut parikymmentä vuotta käytössä ollut Valeo on syönyt sisäänsä.

Vasemmalla moottori, oikealla alennusvaihde.

Tässä näkyy tyypillisin Valeo-vika: alennusvaihteen peitelevy on irronnut ja tarttunut moottorin kestomagneetteihin. Moottorin hiilitöhnä pääsee alennusvaihteeseen ja tekee vaseliinista kovaa eikä se enää voitele ja muovinen hammaskehä alkaa kulua. Myös vaseliinia pääsee moottorin puolelle. Tässä vaiheessa homma on korjattavissa pesemällä molemmat puolet ja kiinnittämällä peitelevy kunnolla alennusvaihteen reunassa olevaan uraan. Vikojen määrää miettiessä on otettava huomioon että tämä yksilö on yli kaksikymmentä vuotta ollut käytössä ja toiminut tähän asti. Eikä siltikään ole aivan toivoton tapaus muta korjauskustannukset saattaisivat nousta sen verran korkeiksi että tulevan käyttöaikaennusteen valossa uusi startti puoltaisi hinnan puolesta hankintaansa.

Peitelevy tiiviisti paikoillaan.

Näin on peitelevy ollut alunperin. Joko huonosta työn laadusta tai muusta syystä levy on irronnut ja ajautunut kiinni magneetteihin. Matka ei ole pitkä mutta vaseliini lähtee pois hammaskehältä ja kostuttaa hiljalleen koko moottorin ja törkyä kertyy mm kollektoriin ja hiilien kosketus siihen heikkenee. Ts teho putoaa hiljalleen.
Peitelevy voi myös kiilautua kestomagneetin ja roottorin väliin. Silloin sitä ei voi pelastaa.

 Peitelevy irrallaan.

Levyn reunassa on ulokkeet joilla se kiinnittyy alennusvaihteen muovikehässä olevaan hentoiseen uraan.

Hiilisillan kotelo.

Koko moottorin sisäpuoli on maalaamatonta teräspintaa. Vaikka kumisia tiivisteitä on rakenteessa niin niidenkin väleistä vesi pääsee tekemään tuhojaan. Tämä ruostekohta on sitäpaitsi moottorin yläpinnan alla. Myös pohjalla on ruostetta. Se on toinen materiaali joka sinällään ja seotessaan vaseliiniin tehostaa salakavalaa kulumista. Vesi pesee myös voiteluaineita. Toisinaan tulee vastaan puhkiruostuneita startteja. Uusimmissa malleissa on jo vesireikä että sisään päässyt tai kondensoitunut vesi voi valua pois. Toisaalta reiästä myös pääsee vettä ja likaa startin sisään. Enduromalleilla ei kannattaisi ajaa vedessä tai liejussa. Tai ainakin huomioida se taajempana huollon tarpeena.

Lisää kauhugalleriaa:

Hiilisilta murentuneena.

Erikoisesti hajonnut kahteen pääosaan. Lisäksi puuttuuu muutamia paloja. Vain yksi pieni pala löytyi, muut lienevät jauhaantuneet atomeiksi vaseliinin joukkoon. Voi vain arvella mikä tämän kovan mutta hauraan bakeliittipalan on särkenyt: huolimaton asentaja, voimakas isku startin takaosaan vai starttiin kertynyt ja jäätynyt vesi. Vasemmanpuoleisessa sirpaleessa hiili on pysynyt suunnassaan mutta oikealla se oli päässyt kääntymään pyörimissuuntaan. Lisäksi eristepala hiilen ja hiilille yhteisen painejousen alta oli karannut: oikosulku olisi ollut lähellä.

Joskus avasin sellaisen startin joka vaikutti aivan ehyeltä mutta selvisi että hiilien yhteisen jousen oli läpäissyt suuri sähkövirta ja jousi oli menettänyt ominaisuutensa eli ei enää painanut hiiliä kollektoria vasten. Jouset menettävät jousivoimaansa myös ruostumalla.

Harvoin on näin paljon vikoja yhdessä startissa.

Vain jousen, hiilet, hiilisillan ja solenoidin saa varaosana paikallisesta autotarvikeliikkeestä.

Tyypilliset viat esiintymisjärjestyksessä Valeo-starteissa. Yleisin ensin.
  1. Ruostevaurioita (Lievät korjattavissa puhdistamalla ja maalaamalla)
  2. Alennusvaihteen peitelevy irronnut. (Korjattavissa jos peitelevy on ehyt)
  3. Solenoidin sydän liikkuu tahmeasti. (Voi puhdistaa)
  4. Solenoidin kytkinnastat palaneet. (Ei varaosana, pitää ostaa koko solenoidi) Solenoidin purkaminen hankalaa: prässätty kokoon eli tarvitaan erikoisväline avaamiseen.
  5. Ruostunut tai muuten vahingoittunut hiilien jousi. (Saa varaosana korjaussarjassa)
  6. Loppuunkulunut tai haljennut alennusvaihteen ulkokehä. (Ei varaosaa)
  7. Hiilet kuluneet loppuun. (Saa varaosana korjaussarjassa)
  8. Solenoidin ja bendixin välinen haarukka hajonnut (muoviversio) tai sen korvake (muoviversio) murtunut. (Ei varaosana, startti vaihtoon)
  9. Solenoidin käämi palanut. (Solenoidi vaihdettava)
  10. Bendixin vapaakytkin luistaa.(Ei varaosana, koko startti vaihtoon)
  11. Kestomagneetti lohjennut ja jumittanut startin.
Valeon solenoidi on rakennettu siten että sen purkaminen on työlästä. Rakenne on koottu "kuppiin" prässäämällä kupin reunat sisäänpäin. Solenoidi on kiinni kolmella, yleensä torx-kantaisella ruuvilla. Kaksi ruuvia on startin rungon sisäpuolella.
Avaamattomassa startissa on alennusvaihteen etupuolen ja moottorin kotelon liittävät kaksi pop-niittiä. Ennen purkamista ne voi porata pois 2,5 mm poralla. Uusia ei tarvitse laittaa starttia kootessa. Ovat ikään kuin "plommeina" merkkinä siitä onko starttia korjattu/huollettu.

Kaikesta päätellen kyseinen laite on tehty kertakäyttöperiaatteella: "käytä ja heitä pois" toisin kuin Boschin vastaava johon on saanut kohtuullisen helposti varaosia vaan ei aina kovin edullisesti. Toisaalta niissä ei ole juuri hiilien kulumista lukuun ottamatta ole isoja vikoja ollutkaan. On myös huomioitava että Bosch-käynnistinmoottorin rakenne on täysin erilainen kuin Valeossa. Ei alennusvaihdetta vaan suora veto ja moottori varustettu kenttäkäämeillä kestomagneettien sijaan.

1200 cc -malleissa on järeä Bosch-merkkinen startti joka käy joihinkin vanhempiinkin malleihin varaosana. Ei kuitenkaan mahdu viisivaihteisen vaihteiston kylkeen. Alla olevassa linkissä lisää soveltuvuudesta.
Käynnistinmoottoreiden vertailua mallikohtaisesti.

Lisäys 20.05.2013
Motonetista löytyy korjaussarjaa joka sisältää hiilet ja niiden eristeet, jousen, bakeliittisen hiilisillan ja laakerit.
Sillä korjaa jo suuren osan startin vaivoista.

Korjaussarja n. 20 €.

Motonet varaosanumero.

Huomaa viivakoodin oikeassa yläkulmassa startin tyyppi: D6RA. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti