maanantai 8. huhtikuuta 2013

Ultraäänipesuaine

Uteliaisuutta
Kokeeksi ostin Motonetista pesuainetta ultraäänipesimeen. Kyseistä ainetta mainostettiin erityisesti käytettäväksi ultraäänipesukoneessa.

Lyhyt kokeilu
Kokeilin ainetta 10 minuutin pesuajalla ja 40 asteen lämmöllä käynnistinmoottorin maalattuihin sekä paljaisiin alumiini-, muovi-, kupari- ja rautaosiin. Kaikki osat puhdistuivat rasvasta varsin hyvin. Paljaat metallipinnat eivät olleet tummuneet eivätkä syöpyneet. Maalipinnoissa ei ollut huomautettavaa pesun jälkeen.

Uä ei kaikkeen kykene
Ruoste ei irronnut rautapinnoista. Sitä en tosin odottanutkaan. Muoviosat olivat kuin uusia.

Uä-pesuaine.

Pesimen tiedot.

Riittoisaa
Seos oli noin 8% pesuainetta veteen sekoitettuna.

Sekoitustaulukko.

Vaativampaa käyttöä
Jatkan aineen käyttöä hankalampiin kohteisiin kunhan sellaista hommaa ilmenee. Toistaiseksi aine on osoittautunut hintaansa nähden hyväksi.
Pesuaineen liankestävyys eli kyllästymispisteen saavuttaminen selviää kun pesee samantyyppisiä tavaroita tarpeeksi kauan samalla liuoksella. Hyväkään pesuaine ei ole käytännöllinen jos se kyllästyy nopeasti.

Pesimen periaate
Ultraäänipesukoneen periaatehan on kuitenkin sellainen että sen pitäisi kyetä irrottamaan likaa kavitaatio-ilmiön avulla. Vesi on vain väliaine. Wikipedia: ultraääni. 

Ei joka tarpeeseen
Kaikkeen ei ultraäänikään pysty: Esimerkiksi kumi on hyvin vastustustukykyistä ja kaikki kumimainen lika kuten liimajäämät teipeistä, pehmenneet maalit ja piki eivät irtoa kovin hyvin tai ei lainkaan. Siksi tarvitaan liuottimia avuksi jotka muokkaavat likaa siten että ultraäänen muodostama kavitaatio pystyy irrottamaan sen.

Karkeampi pesu ensin
Kuitenkin pesuaineen säästämiseksi on hyvä tehdä osalle liuotinpesu ennen uä-pesua koska silloin prosessi nopeutuu ja "pesuvesi" pysyy puhtaampana ja siten tehokkaampana pidempään.

Ei liuottimia
Uä-pesukoneessa ei saa käyttää haihtuvia liuottimia palovaaran takia. Normaali pesuaine on vesipohjainen. Uä saa aikaiseksi vedessä pienenpieniä kavitaatiokuplia valtavan määrän. (kirkas vesi muuttuu harmaaksi kun kone käynnistetään) jokaisen kuplan sisälle muodostuu kiehuvan veden muodostamaa höyryä joka osittain nousee vesihöyrynä pesimestä. Lämpötila ei kuitenkaan ole lähelläkään veden kiehumispistettä. Voi siis kuvitella mitä tapahtuu jos pesuaineeksi laitetaan esim. bensiiniä: se höyrystyisi nopeasti ja ilmassa olevan hapen kanssa muodostaa räjähtävän seoksen varsin helposti.

Poikkeus
Itse käytän esimerkisi ruiskutussuuttimien puhdistukseen veden sijasta lamppuöljyä. Se haihtuu huonohkosti mutta silti en laita sitä pesuriin vaan pieneen ohutseinäiseen muovikippoon ja sinne suuttimen upoksiin, ainakin osittain. Sen jälkeen upotan kipon uä-pesurin veteen niin että korkataajuiset äänivärähtelyt johtuvat kipon seinämien läpi lamppuöljyyn.

Lämpö moninkertaistaa tehon
Useimmissa uä-pesureissa on myös pesuaineen lämmitys. Se ei juurikaan tehosta kavitaatiota mutta auttaa erityisesti liottamaan rasvoja ja pehmittämään muutakin likaa. Lämmityksen kanssa pitää kuitenkin olla tarkkana eräiden muovilaatujen suhteen sekä jotkin metallit saattavat reagoida erityisesti emäksisten pesuaineiden kanssa rajustikin korotetussa lämpötilassa.

3 kommenttia:

  1. Motonetistä saa näemmä myös itse pesuria varsin kohtuulliseen hintaan. Tilavuus taitaa olla tosin niin pieni, että jäisi käyttö aika vähäiseksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Riippuu siitä mitä haluaa pestä. Litrankin vetoinen pesuri pesee kaasareiden osia ihan mukavasti.

      Itse pyrin pesemään liuotinpesulla osat ensin ja sitten vasta uä-pesurilla.
      Isot osat joissa ei ole herkkiä kapineita puhdistuu riittävästi tavan liuotinpesulla.

      Tuo omani on neljälitrainen enkä ole osannut isompaa kaivata.

      Moottoripyörän osista jarruosat, eräät sähkölaitteet, kaasuttimet, laakerit esipestyinä rasvasta ja satunnaiset monimutkaiset pikkuosat lienevät parasta uä-osastoa.

      Poista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista