maanantai 11. maaliskuuta 2013

Alkoholipyörä Sähkölaitteiden sijoittelua 4


Vain kaksi johdinta
Akulle laitoin johdot. Sinne ei mene kuin + ja - johto. Muiden johtojen haaroitukset, kuten laturilta tuleva johdin, kiinnittyvät startin + liittimeen.

 Akun mukana tulleet osat.

Hyvin varusteltu akku
Noista ruuveista käyttöön tulivat lyhemmät. Keskimmäiset nelikulmaiset mutterit ja tietenkin aluslaatat.

Akun sijainti.

Akulle uusi paikka
Takahaarukka on paikoillaan. Nyt jännitetään kuinka liki takarengas tulee akkua. Mittausten mukaan pitäisi jäädä noin 5 senttiä rakoa. Jonkinlainen kuraläppä renkaan ja akun väliin lienee hyvä idea.

Alkuperäinen paikka varattu
Ahdin on sijoitettu läppärungon ja vetohihnan suhteen optimaaliselle paikalle. Akun kohdan täyttää ilmansuodatin.

Lambdan kiinnitys.

Lambdalle lisävaruste
Jäännöshappitunnistimen kiinnitin uudella tapaa pakoputkeen. Sen ja putken välillä on noin 40 mm pitkä holkki joten pakokaasut eivät osu välittömästi eikä pakokaasun äkilliset lämpötilavaihtelut vaikuta anturin lukematarkkuuteen. Tarkoitus on saada tasaisempaa signaalia. Onko tämä hyvä keksintö, se jää nähtäväksi.

Autotyypin laturi
Myös sähköntuotantolaitteen eli laturin asensin paikoilleen. Sen johdotusta joutuu akun uuden sijainnin vuoksi miettimään uudelleen.

Iso laturi tarpeeseen
Ruiskutuskoneessa suurinpia kuluttajia ovat polttoainepumppu ja lämmitettävä lambda- eli jäännöshappianturi. Alkuperäinen kampiakselin nopeudella pyörivä laturi ei pysty hoitamaan edellämainittujen kulutuskohteiden virran saantia. Siksi asensin tilalle hihnavetoisen auton laturin joka pyörii kaksinkertaisella nopeudella kampiakseliin nähden.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti