maanantai 4. helmikuuta 2013

Tallin varustelua Puominosturi

Tallissa on jo ennestään lattialla seisova tukeva pöytänostin jolla saa pyörän tai muuta kamaa noin metrin korkeudelle lattiasta.
Lisäksi olen usein tarvinnut taljaa tai muuta nostovälinettä jolla saa nostettua ja siirrettyä esimerkiksi pyörän runkoa kun moottori ja voimansiirto jää nostopöydälle. Tässä tallissa katto on jotain heppoista levyä ja sen takana olevat kakkosneloset eivät herättäneet luottamusta nostohommien suhteen joten päädyin tekemään puominosturin aivan katon rajaan. Nyt on nostotoimen lisäksi myös liike kahteen suuntaan. Vain puomin kääntö tapahtuu rajoittamattomasti kun taas puomin suuntainen liike on säännelty kuten nosto ja lasku.

Tallin mataluus asettaa myös joitakin vaatimuksia nostovaran suhteen. Nostolaite itsessään ei voi olla kovin korkea kuten esimerkiksi tavallinen nostotalja koska se söisi noskorkeudesta jo puoli metriä. Nyt katosta mitaten voi kappaleen periaatteessa nostaa kolmenkymmenen sentin päähän siitä.

 Isompi kela on nostoa varten. Taempana siirtokela.

 Siirto tapahtuu vaijerilla ja nosto vyöllä.

 Koenosto:

Kyseessä vanha auton taka-akseli joka on tarkoitettu kunnostettuna varaosaksi tekemääni trikeen. Kuvassa näkyy pätkä mustaa nostovyötä ja pitkään sponsorinani ollut Saksan Bundesbahn on lahjottanut tukevan nostoliinan.

Vasemmalla vaijeri, oikealla nostovyö.

Vaijeri kulkee taittopyörien välityksellä puomin päähän ja takaisin. Siinä välissä on puomin nostopiste jota vaijerilla liikutellaan puomin suuntaisesti. Nostettava kappale ei siis pääse heilahtamaan puomin suuntaisesti kuten tavallisissa nostopuomeissa toisinaan tapahtuu. Puomin käännön suhtee saattaisi riittää esimekiksi mp:n ohjausvaimennin estämään äkillisiä heilahduksia tai kaksi toisiaan vastaan punnertavaa auton takaluukun pumppua.

 Puomi, nostovyö ja taakka.

Yksi tärkeimmistä "turvallisuusseikoista" on se että nostovyön päässä ei ole minkäänlaista painavaa koukkua vaan pelkkä vyölenkki jonka läpi voi pujottaa nostokohteeseen kiinnitettävät liinat tai köydet. Säästyy asennus- ja nostokohteet klommoilta ja naarmuilta.

Eihän tuo kovin halvaksi tullut: neljä päivää asennusta, 50 Euron arvosta metallia, muutama metri ydintäytelankaa sekä nuo vinssit: Toinen taisi maksaa peräti 40€ ja vaijerimallikin yli 20€ ynnä 5 metriä 4 mm vaijeria. Vaijeritaljaan piti tehdä pieni muutostyö että sillä saa aikaan edestakaisen hallitun liikkeen.

Nyt pystyn nostamaan nostopöydällä olevan pyörän rungon nostopöydän sivulle tai taakse kuten olin suunnitellutkin. Ja takaisin aivan millilleen samaan kohtaan.

Puomiin ja nostopöytään tulee vielä toisiaan vastaavat merkinnät jolloin ei tarvitse arvata vaan asennus sujuu mittatarkasti merkintöjä seuraten. Esimerkiksi Guzzin Tonti-tyyppinen runko on tarkka laskettava moottorin ja voimansiirron päälle. Uskon jatkossa säästyväni naarmuiltä rungossa ja moottorin kyljissä.

Tulen tekemään joitakin muutoksia rakenteisiin. Tämä on ikään kuin prototyyppi. Siirron ja noston synkronointivälitys pitää vielä rakennella. Onneksi välitys on 1:1. Nythän on niin että puomin saranaa kohti siirrettäessä taakka nousee ja se ei välttämättä ole hyvä asia vaikka ei ole vaikea hallita. Myös puomin sivusiirtoon voisi olla tarpeen tehdä mekanismi jos se jostain syystä osoittautuu tarpeelliseksi.

Nyt on kuitenkin sen verran vehkeet kunnossa että tällä viikolla alkaa ahdinasennus Alkoholipyörään.

Päivitys 04.04.2013
Vielä on Alkoholipyörän varustelu kesken mutta puominosturiin tuli muutos sähköistyksen merkeissä. Kyllästyin veivaamaan tavaroita käsin ylös ja alas ja turvauduin sähkötekniikkaan. Sanottakoon heti että systeemi ei ole periaatteessa laillinen työkalu jos sitä käyttää joku muu kuin minä itse. Pitäisi olla asiaan vihkiytyneen laitoksen hyväksymä laite ja liittää sen tiedot kansalliseen valvontaan. Tiedän tämän koska entisessä elämässä olin joskus työsuojeluvaltuutettu eräällä työpaikallani.

Nostin ja sen ohjauskapula "henkarissaan".

Laite on 12 voltin mönkijän tarvikevinssi jonka vetokyky on 750 kg. Hinta rapiat 70€. 
Vaihdoin vaijerin tilalle liinan siksi että en pidä siitä että irtaimena heiluva koukku tekee vahingossa kolhuja tai osuu työntouhussa vaikka päähän.

Ohjainkapula on mahdollisimman yksinkertainen: nappulat ovat lasku ja nosto. Johdotusta käyttötarkoituksen muutoksen vuoksi piti muuttaa. Tein nyt kaikessa kevätkiireessä helpon ratkaisun ja vain jatkoin alkuperäistä johdotusta käyttöjännitkaapelin tullessa puomia myöden akulta nostimelle. Puomin saranapäässä kaapeli yltää lattialle asti jossa on 12 voltin akku. Alkoholipyörästä jäi yli 30 Ah akku akkutyypin vaihdon vuoksi. Se riittänee monta vuotta kunhan muistaa aika-ajoin latailla.

Akku ja nostimen virtakaapeli.

Joku kerta kun innostun asiaan niin muutan nostimen johdotuksen releohjatuksi niin paksut kaapelit käyttökapulan ja nostimen moottorin väliltä vaihtuvat ohuempiin. Akku on kuvassa latautumassa. Siksi nuo hauenleuat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti