keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Guzzin 5-vaihteisen vaihteiston ja kytkimen säädöt

Olen huomannut että joillakin guzzisteilla on ongelmia vaihteiden kytkeytymisen, vapaan löytymisen ja kytkimen "ryöminnän" kanssa. Ongelmat eivät ole kovin isoja ja yleensä helposti hoidettavissa kuntoon.

Toki pitää ottaa huomioon että kytkimen osat eivät ole kuluneet liikaa tai että kytkin on pikeentynyt. Yleensä, ja onneksi, kyseiset ongelmat ilmenevät vasta sadantuhannen, sadanviidenkymmenentuhannen ajetun kilometrin jälkeen. Eikä aina silloinkaan.

Kytkimen epämääräinen toiminta voi käyttäjästä tuntua siltä että vaihteistossa on vikaa. Yleensä ei kuitenkaan ole.

Kytkimen pikeentyminen/öljyyntyminen voi johtua siitä että moottori vuotaa tiivisteistään tai huohotusjärjestelmästä öljyä kytkinkoteloon. Tilanne ei ole normaali vaan voi johtua siitä että huohotusjärjestelmä on tukkeutunut mutta monesti siksi että moottorin öljytila on ylitäytetty vahingossa tai tahallaan ja huohotusjärjestelmä ei kykene suoriutumaan pienessä tilassa tapahtuvan paineenvaihtelun tasaamisessa. Paineen nousu johtaa vuotoon esimerkiksi kampiakselin takatiivisteen kautta. Jopa pullauttaa koko tiivisteen pois paikoiltaan.

Muut ongelmat ovat lähinnä säätöjuttuja.

Vaihdelaatikon takapää.

Vasemmalla vaihdevipu, siitä oikealle yläviistoon vaihteensiirtimen jousen epäkeskosäätöruuvi, sen alla kytkinvivun akseli ja vivussa näkyvät mutteri ja ruuvi ovat kytkimen perussäätöä varten. Säätöruuvi painaa suoraan painelaakerin paininta joka taasen työntää kytkimen työntötankoa vaihteiston kytkinakselin läpi kytkimen keskiöön. Siitä oikelle on kytkinvivun palautinjousi. Kun kytkinvaijeri katkeaa tai vaijeri irrotetaan niin tuolla jousella on tapana pudota pois paikoiltaan. Valitettavasti jousen puuttuminen kuluttaa painelaakeria ennenaikaisesti ja kytkinkahvan välys on epämääräinen. Pieni mutta tärkeä osa.

Epäkeskoruuviin ei tarvitse juurikaan puuttua. Se tarkoitus on "saattaa" vaihde perille molempiin suuntiin eli oikea asento ruuville on se kun vaihteet kytkeytyvät normaalisti isommalle ja pienemmälle. Ei siis mitään mystiikkaa.

Kykinvaijerissakin on säätö mutta sillä lähinnä määritellään vaijerin pituus mutta toimintaa ja välystä säädellään vivussa olevalla ruuvilla. Se on siis perussäätö. Vaijerissa tai kahvan yhteydessä olevat säädöt ovat vain hienosäätöä.

 Ohjekirjan ohjeita.

H-kirjaimella merkitty osa on kytkinvivun palautinjousi joka huolehtii painelaakerin kestämisestä. Kirjaimella C merkityt osat ovat painelaakeri. Se koostuu kahdesta ympyriäisestä teräslevystä ja itse neulakehästä joka on levyjen välissä. E on painelaakerin painimen O-rengas. Tulee uraan painimen D keskelle. Estää lian pääsyn laakeriin ja pitää öljyn vaihteistossa. F on työntötanko ja B on työntötangon painin. Niiden välissä on kaksi pientä numeroimatonta osaa jotka ovat erityisen tärkeät: ne estävät vaihteistoöljyn pääsyn kytkimeen. Ne kannattaa uusia aina kun kytkimelle tehdään jotain. Pyrkivät kovettumaan ajan kanssa ja alkavat vuotamaan öljyä kytkinlevyjen suuntaan.

Alemmassa kuvassa, niitä varten joilla on tarve säätää mitan kanssa, on ohjeellinen kytkimen käyttövivun etäisyys mainittu. 75 mm vivun etureunasta laatikon takakanteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti