torstai 14. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Ahtimen asennusta 4


Järkeilyä
Tämä päivä meni aika tarkkaan suunnitellessa, hahmotellessa ja rakentaessa tarpeeksi jämäkkää ahtimen hihnan kiristintä. Muutamasta kulma- ja lattaraudankappaleesta syntyi jotain. Toki sitä pitää vielä vahvistaa mutta aihiollakin pääsi jo testaamaan kuinka hihna ohjautuu ahtimen hihnapyörälle.

 Oheislaitteet sopivat myös paikoilleen.

Hihna mahtuu kulkemaan
Myös käynnistinmoottoria olen sovittanut paikoilleen. Sekin sopii. Myös hihnan kanssa. 

 Kiristimen sijainti.

Hihnan kiristin
Kiristin koostuu kahdesta yksirivisestä molemmin puolin suojatusta urakuulalaakerista. Ihan paljaaltaan. Niiden keskellä on 15 mm akseli jossa 8 mm reikä niin reunassa kuin mahdollista. Toisessa päässä kehä josta näin muodostunutta epäkeskoa voi säädellä.

Säätötekniikka epäkeskolla
Kiristin liikkuu rungossaan noin 10 mm matkan kohtisuoraan hihnaan nähden ja lisäksi epäkeskolla voi säätää rullaa joko vauhtipyörän suuntaan tai ahtimen pyörän suuntaan peruskiristyksen muuttumatta. Käytössä näkee vasta että mikä on kiristyspyörälle paras asento. 

Kiristin päältä päin.

Kun kone potkaisee
Hihnankiristimen etummaista vartta pitää vielä vahvistaa. Jos moottori, käynnistyksessä tai sammuessaan, potkaisee takaisin niin kiristin joutuu silloin lujille ja noin ohut lattarauta saattaa antaa periksi.

Vanhempia osia
Parasta oli huomata että jo kolme vuotta sitten rakennetut ruiskutuslaitteiden osat sopivat paikoilleen erittän hyvin: vain joitakin ruiskutusputkien mutkien kohtia pitää vähän justeerata.

Ahdin tukevasti
Ahtimen tuennasta tuli niin tukeva jo nyt että oikealle puolelle ei taida tarvita kehitellä tuentaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti