lauantai 16. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Vauhtipyörän asennus


Vauhtipyörä ja kytkin
Vauhtipyörän asennukseen liittyy myös kytkimen kokoonpano. Siitä erikseen juttua. Guzzissa on hyvin yksinkertainen henkilöautotyyppinen kuivakytkin ja sen kanssa ei yleensä tule ongelmia. Edes öljyvuoto kytkintilaan ei pilaa kytkintä kovin helposti.

Hihnapyörä alumiinista
Aikoinaan lainavauhtipyörään tekemäni alumiininen hihnapyörä siirtyi nyt painavampaan California-tyypin vauhtipyörän kupeeseen. Vauhtipyörä ja käynnistimen hammaskehä painavat noin 9 kiloa yhteensä. Kytkimen ja hihnapyörän kanssa reilusti yli kymmenen kiloa. Tasainen käynti on taattu.

 Kytkimen keskitys ja kiristys meneillään.

Pidemmät pultit
Poikkeuksena vakiorakenteeseen ovat kehällä olevat pultit pidempiä ja vastakkaisesta suunnasta asennettuja kuin normaalisti. Samat pultit pitävät myös hihnapyörää kiinni vauhtipyörässä. Pultit ovat niin pitkiä että niihin sopivat mutterit kiristävät myös kytkimen paikoilleen. Muttereissa näkyvä sininen aine on kierreliimaa. Kaiken varalta.

Sorvaus oli hidasta
Hihnapyörän sorvaus oli hieman hankalaa ja standarditaulukot vaikea löytää mutta selvisin hommasta omilla laitteillani. Tässä sorvauksesta.

Hihnapyörä ja startin hammaskehä.

Suunnitelmat B ja C
A-versiossa sorvasin kuvassa näkyvän alumiinisen osan urastandardin mukaisesti. Toinen ratkaisu on sorvata urat myös teräsosaan. Kolmas vaihtoehto on sorvata molemmat sileiksi. Moniurahihna saattaisi sietää pyöriä näin suuriläpimittaisen osan ympärillä ilman uritustakin luistamatta.

Alkuperäismateriaaleista
Vaihdelaatikon valu on helppoa työstää sahalla, viilalla ja hiomalla. Kovaa ja "rapsakkaa". 
Lohkon puoleiseen valuun ei tahtonut metallisaha pystyä ja viilakin vaivoin. Materiaali ei ole kovin kovaa mutta sitkeätä ja tukkii viilan hammastuksen herkästi. Käyttämällä spriitä leikkuunesteenä runsaita määriä sain aukot tehtyä ja siistittyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti