perjantai 15. helmikuuta 2013

Moto Guzzi "isolohkon" kytkimen kokoonpano

Otsikko jo kertoo homman nimen ja kuvat miten se tehdään. Parissa kohtaa pitää olla tarkka: jousien ja painelevyssä olevien jousten upotusten tuleminen samalle kohtaa ja kytkimen kehällä olevien ruuvien kiristys tasaisesti. Tässä kootaan vanhemman mallinen "matalahampainen" kytkin.
Kytkimen voi koota joko vaaka-asennossa tai moottori käännettynä kytkinpuoli kattoon päin. Itse vältän turhaa voimailua ja kokoan kytkimen moottori normaaliasennossa.

Painelevyn asennuspultti aluslevyineen.

Tässä vaiheessa jouset on jo asetettu kuppeihinsa vauhtipyörään. Painelevy laitetaan siten että siinä olevat upotukset osuvat jousten kohdalle. Jos ei mene kohdalleen niin kytkin ei tule toimimaan. Painelevy "vedätetään" hienokierteisellä M12-pultilla sen verran syvään että etummainen kytkinlevy ja välilevy mahtuvat eli että välilevyn hammastus tulee vauhtipyörän hammastuksen sisään. Väkisin ei saa vääntää. Kun osat ovat oikein niin homma sujuu muutamassa minuutissa.

Kohdistustyökalu.

Kun välilevy ja toinenkin kytkinlevy on paikoillaan voidaan laittaa paikoilleen hammaskehä joka toimii samalla kytkimen takapäätynä. Asetetaan kytkinkehän pultit sormitiukkuuteen. Niitä kiristetään juuri sen verran että levyt vielä liikkuvat kytkimen sisällä. Kytkinlevyjen keskireiästä työnnetään sisään kohdistustyökalu jona tällä kertaa toimii vanha kytkimen keskiö. On olemassa oikea keskitystyökalukin mutta miksi hankkia kun vanha keskiö hoitaa homman.

 Keskitys valmis.

Kun keskityskalu on aivan pohjassa ovat kytkinlevyjen urat linjassa keskenään ja itse levyt keskeisesti muuhun kytkimeen nähden paikoillaan. Kiristetään kehällä olevat pultit vaiheittain kiinni asti. 

 Kaikki pultit kiristetty.

Kiristyksen jälkeen pitäisi näyttää tältä. Keskitystyökalu ja "vedätyspultti" voidaan poistaa.

Kytkimen napa paikoillaan

Keskityksen jälkeen pitäisi näyttää tältä. Irtonainen napa pitää muistaa laittaa tässä vaiheessa paikoilleen.
Nyt voi laittaa vaihdelaatikon paikoilleen. On hyvä kytkeä jokin vaihde päälle ennen asennusta että saa pyöritettyä kytkinkeskiötä vetoakselin päästä että "spoorit" osuvat kohdalleen. Jos keskitys on tehty hyvin niin vaihteisto menee kerralla paikoilleen.

Kun vaihdelaatikko on kiristetty pinnapultteihinsa niin painamalla kytkinvipu kerran pohjaan hakeutuvat levyt kohdilleen. Samalla tulee todetuksi jäikö kytkimen napa sittenkin pöydän kulmalle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti