tiistai 12. helmikuuta 2013

Alkoholipyörä Ahtimen asennusta 2

Ahtimen kiinnittäminen pitää sisällään erityisesti paljon mittailua ja sovittelua että kaikki mahtuu rungon sisään.
Ja tietenkin alumiinin työstöä. Jonkin verran myös teräslevyn taivuttelua.

 Ahdin pysyy jo itsekseen "jaloillaan".

Alalevyn ja ahtimen väliin tulee komposiittinen ilmanjakokammio. Tilaa on juuri sopivasti eikä jää turhia likaa kerääviä lokeroita. Lopuksi alalevy leikataan ilmanjakokammion muotojen mukaan niiltä osin kun se ei heikennä tulirakenteita.

 Epäkeskokiristin.

 Kiristimen teko on vielä kesken. Kiristimestä tulee kiinteä siten että sitä voi säätää mutta se ei jousta yhtään.

 Ahtimen hihnapyörän sijainti edestä päin.

Hieman ahdasta erityisesti huohotusputken suhteen mutta eiköhän se siihen mahdu. Hihnapyörän rakennetta voi vielä muuttaa kapeammaksi esimerkiksi vaihtamalla kupumutterit tavallisiksi.

Vetopuolen tuenta.

Tuen alapäähän tulee vielä L-muotoinen palikka kiinnittämään tuen alalevyyn ettei kuormitus ole pelkästään vaihteiston kiinnityspultin varassa.

Takakiinnitys alkutekijöissään.

Takaleyyn piirretty ylempi soikula on ahtimen imukanavan vielä puhkomaton paikka johon istutan ilmaläpän (kaasuläpän, onhan pelkkä ilmakin kaasu) Tämä imupuolen järjestelmä poikkeaa täysin tähänastisista rakentamistani ahdinjärjestelmistä. Kaasuläpät ovat aina ennen olleet vasta ahtimen jälkeen painekanavissa.

 Oikean puolen kiinnityksen hahmottelua.

Sovittelin jo läppärunkoa paikoilleen suodattimen kera. Koko pötkö mahtuu hyvästi alkuperäiseen akkutilaan. Tulee erinomaisen helppo suodattimen huolto.Tuo vapaastihengittävän moottorin kaasuläppä, 56 mm, on valitettavasti aivan liian iso. Sopiva olisi 35 - 40 mm läpimitaltaan oleva läppä. Joutunen ehkä sorvaamaan sen itse mikäli ei helposti löydy jotain sopivaa pikkuauton käytettyä läppärunkoa. Kaasuläpän alapuolelle tulee päätylevyyn aukko johon tulee säädettävä ahtopaineensäädin joka päästää ylimääräisen paineen pois painekanavasta.

Kaksi ahtimen korvaketta jäävät ylimääräisiksi. Toisaalta tuohon päällä olevaan korvaan saisi tukevan kiinnikkeen suoraan runkoon. Sattumalta rungossa on liki samalla kohtaa korvakkeet jotka ovat pidelleet akkutilassa olleita apulaitteita kuten tasasuuntaajaa, releitä ja muuta nykyisin täysin tarpeetonta tavaraa.

Huomenna on materiaalihankintapäivä: tarvitaan nelikulmaista 15x15 mm alumiinijöötiä ahtimen kiinnitykseen ja 4 mm teräslattaa kiristysrullan rungoksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti