torstai 8. marraskuuta 2012

Sähkömoottoripyörä nro 2 Lasikuitumuotti

Pari viikkoa paklailin ja muotoilin sähköpyörän takalokasuojan mallia ja eilispäivänä sen irrotusainekäsittelin. Mallia ei ollut syytä maalata koska maali ei olisi tarttunut lokasuojan muovimateriaaliin vaikkakin pakkelialueilla se olisi helpottanut muotin irrotusta. Jos pakkeli on hiukankin tuoreen oloista niin irrotusainekäsittely ei siihen oikein tehoa.

Suurin homma, laminoinnin ohella oli peitellä ne kohdat johon hartsin ei halua tarttuvan. Silti sitä aina jotenkin pääsee niillekin pinnoille. Käytin peittelyyn muovikassimuovia ja maalarinteippiä.

 Kaikki muodot ovat katkokuidun ja hartsin peitossa.

Että mallin ja muotin saa irti on kiinnitysruuvit kierretty nurjalta puolelta. Silti niiden kohdille jää paklattavaa purkamisen jälkeen. Reikien kohdat löytyvät kyllä uudelleen kun valmista lokaria sovitetaan paikalleen.

Vasen puoli näyttää tältä.

Muotin olen tehnyt koko alalle mutta varsinainen lokasuoja tulee olemaan sirompi eikä siinä ole tätä alkuperäistä ketjusuojan muotoa kuin siltä osin mitä kiinnittäminen alkuperäisiin kiinnityskorvakkeisiin vaatii.

Alun pitäen aikomus oli tehdä lokasuoja yksinkertaisemmalla menetelmällä mutta katsoin parhaimmaksi tehdä kuitenkin kunnon muotin että saan tehtyä lokasuojan alipaineella injektoimalla. Kas kun työtilani on samassa rakennuksessa jossa on yritystoimintaa ja haluan säästää heitä styreenin käryltä.

Kovetuttuaan muotti pitää irrottaa mallista, korjata muotovirheet ja täyttää mahdolliset huokoset sekä leikata reunat siisteiksi ja vahvistaa rakenteen muoto esimerkiksi ohuella vanerilevyllä. Kun ne hommat on tehty on jälleen irrotusainekäsittelyn vuoro. Sitten kuitukankaat muottiin, muotti alipainesäkkiin sisään ja hartsi perään. Sen jälkeen on odottelua vajaan vuorokauden verran ennen kuin säkitystä pääsee purkamaan.

Lisää sähköpyörästä ja valmis lokasuoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti