keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Alkoholipyörä säätöajoa


Ajelulla
Kävin Oriveden tuolla puolen ja takaisin 9-tietä. Samalla tein hienosäätöä ruiskutukselle ja nimenomaan RE85 -polttoaineelle. Vertailun vuoksi nappasin kuvakaapaukset viimevuotisesta bensakartasta jonka on tuottanut TunerStudion AutoTune-ohjelma vertailupohjana tänään käsisäädöllä tehty RE85-kartta.

 Manuaalisesti tehty etanolikartta.

Automatiikan tuottama bensiinikartta.

Vertailua
Kartat noudattelevat melkoisen samoja linjoja. Mutta keskikierrosalueet ovat kuin peilikuvat toisistaan. Alkoholia ei siis tarvitse ruiskuttaa suhteellisesti niin paljon kuin bensiiniä keskikierroksilla. Sopii teoriaan etanolin paremmasta tehontuotosta keskikierrosalueella ja nopeammasta palotapahtumasta bensiiniin nähden. Kartat ovat vertailukelpoisa lukuarvojen osalta.

Vasemmalla etanoli, oikealla bensiini.

Tästä on helppo vertailla minkä verran enemmän kuluu etanolia, RE85:sta verrattuna 95E10:n kulutukseen.

Ala- ja keskialue tärkeimmät
Kulutukseen vaikuttaa lisäksi se millä kuormitusasteella ajetaan. Tyypillisesti pyöritään 80% ajoajasta sini-vihreällä alueella. Etanolilla vihreä alue on hieman laajempi joten taloudellisempaa kierroslukualuetta on runsaammin.

Sytytysennakko poikkeaa
Vielä pitää koittaa säätää sytytystäkin niin että sytytyskäyrästö tukee paremmin alkoholikäyttöä. Etanolin sytytyskartta olisi bensiinikäyttöön varsin huono. Siksi pitää olla "vaihtokartta" käytettävissä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti