torstai 12. huhtikuuta 2012

Lasikuitu/polyesteripäivä


Käryä ja pölyä
Kertyi tehtäviä jotka on parasta tehdä kerralla koska homma on vähintäänkin pölyistä sekä vahvasti haisevaa.

Työtaso jonka voi sotata
Virittelin leikkuupöydän ja kehikon jonka varaan voi laittaa muotit.

Muotteihin esikäsittely
Muotit olin irrotusainekäsitellyt jo aiemmin. Ensikertalainen muotti oli silti hankalin tapaus niin kuin tavallisesti. Vaikka kuinka hieroisi irrotusainetta pintaan ja antaisi kuivua tuntimäärin ja yön yli niin silti on laminaatti kireässä. Seuraavalla kerralla kyllä lähtee. Yleensä.

Halvin materiaali käyttöön
Materiaaleina siis katkokuitulasi ja polyesterihartsi. Vaativimpiin kohteisiin käy myös kudottu lasikuitukangas ja mikäli haluaa hiilikuitua käyttää niin silloin hartsina mieluimmin epoksi. Molemmat hartsit ovat hengitettyinä myrkyllisiä vaikka epoksi ei juuri haisekaan. Joten ilmanvaihto kuntoon ja hengityssuojain käyttöön. Kumihanskat pakolliset. Kaikkia em. tarpeita saa muunmuassa Biltemasta. Kuten lasikuitua.

Päivän tuotanto
Tuotteina Ducati Monsterin takalokasuoja ja siihen integroitu ketjusuoja, Benelli 750 Sein huohotinkammioita pari kappaletta, samaan vehkeeseen työkalukotelo, työkalukotelon muotti Moto Guzzi Larioon ja muihinkin pikkuguzzeihin ja samaan pyörään sähkölaitepaneeli/takalokasuojan etuosa.

Laminoituja osia muoteissaan.

 Benelli 750 Sei huohotinkammio.

 Benelli 750 Sei työkalukotelo.

 Larion takalokasuojan osa.

Ducati Monsterin takalokasuoja/ketjusuoja.

Lämpö ja aika kovettaa
Laminaattien pitää kovettua huoneenlämmössä vähintään 5 tuntia ennen irrotusta. Kohotetussa lämpötilassa n. 2 tuntia. Mutta jos aika sallii niin pidempäänkin saa kovettaa muotissa.

Larion työkalukotelo muotin mallina laminaatin alla.

Malli herkkänä styreenille
Kyseinen rasia on sellaista materiaalia että se ei kestä styreeniä jota polyesterihartsi sisältää. Päällystin kotelon muovikelmulla ennen laminointia. Se aiheuttaa kuitenkin sen että muotin sisäpinta ei tule kovin siisti koska muovi rypistyy ja oikoo sisäpuolisissa kulmissa. Virheet voi korjata polyesterikitillä.

Muotista irrotettuja aihioita
Sein huohotinkammion aihio. 
 Larion lokasuoja-aihio


Reunat suoriksi ja hieman pakkelia
Aihoista siistitään reunat ja täytetään mahdolliset huokoset polyesterikitillä. Hengityssuojainta tarvitaan taas.

Kovettuminen jatkuu
Annetaan loppukovettua pari viikkoa huoneenlämmössä tai yön yli korotetussa lämpötilassa. Suoritetaan viimeistelyhionta, pohjamaalaus ja pintamaalaus.

Ducati Monsterin lokari/ketjusuoja jo alustavasti viimeisteltynä.

Tuote koekäyttöön
Tässä vaiheessa kappale lähtee sovitettavaksi paikoilleen ja sen mukaan muutetaan muottia jos on tarpeen.




Puolikkaat liitetty
Benellin huohotinkammion puolikkaat yhdessä. Kammioon tulee vielä yksi letkuliitäntä lisää. Sitä ei voi tehdä yhdellä muotilla samalla kertaa kuin kammion runko vaan se valmistetaan omassa muotissaan ja liitetään hartsilla liimaamalla kammion kylkeen alkuperäiselle paikalleen. Sen jälkeen jälkikovetus ja maalaus.

Osa lähes valmis
Jälkikovetus ja pohjamaalaus suoritettu. Jos halutaan niin vielä voi hienokitillä tasoittaa joitakin sulkeutumia ja muotovirheitä.

Pohjamaali saa virheet näkymään.

Lähes valmis käyttöön
Myös venttiilikopan huohotinletkun liitin on paikoillaan. Osaa voi käyttää hetikin koska se ei jää juurikaan näkyviin. Sijaitsee Benellin 5-sylinterin takana kaasutinten välissä. Alapäähän tulee kampikammiosta tuleva huohotinputki ja yläpäästä lähtee huohotushöyryputki ilmanjakokoteloon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti