torstai 12. huhtikuuta 2012

Lasikuitu/polyesteripäivä

Kertyi tehtäviä jotka on parasta tehdä kerralla koska homma on vähintäänkin pölyistä sekä vahvasti haisevaa.

Virittelin leikkuupöydän ja kehikon jonka varaan voi laittaa muotit. Muotit olin irrotusainekäsitellyt jo aiemmin. Ensikertalainen muotti oli silti hankalin tapaus niin kuin tavallisesti. Vaikka kuinka hieroisi irrotusainetta pintaan ja antaisi kuivua tuntimäärin ja yön yli niin silti on laminaatti kireässä. Seuraavalla kerralla kyllä lähtee. Yleensä.

Materiaaleina siis katkokuitulasi ja polyesterihartsi. Tuotteina Ducati Monsterin takalokasuoja ja siihen integroitu ketjusuoja, Benelli Sein huohotinkammioita pari kappaletta, samaan vehkeeseen työkalukotelo, työkalukotelon muotti Moto Guzzi Larioon ja muihinkin pikkuguzzeihin ja samaan pyörään sähkölaitepaneeli/takalokasuojan etuosa.

Laminoituja osia muoteissaan.

 Benelli 750 Sei huohotinkammio.

 Benelli 750 Sei työkalukotelo.

 Larion takalokasuojan osa.

Ducati Monsterin takalokasuoja/ketjusuoja.

Laminaattien pitää kovettua huoneenlämmössä vähintään 5 tuntia ennen irrotusta. Kohotetussa lämpötilassa n. 2 tuntia.

Larion työkalukotelo muotin mallina laminaatin alla.

Kyseinen rasia on sellaista materiaalia että se ei kestä styreeniä jota polyesterihartsi sisältää. Päällystin kotelon muovikelmulla ennen laminointia. Se aiheuttaa kuitenkin sen että muotin sisäpinta ei tule kovin siisti koska muovi rypistyy ja oikoo sisäpuolisissa kulmissa. Virheet voi korjata polyesterikitillä.

Muotista irrotettuja aihioita.

Sein huohotinkammion aihio. 
 Larion lokasuoja-aihio

Aihoista siistitään reunat ja täytetään mahdolliset huokoset polyesterikitillä. Annetaan loppukovettua pari viikkoa huoneenlämmössä tai yön yli korotetussa lämpötilassa. Suoritetaan viimeistelyhionta, pohjamaalaus ja pintamaalaus.

Ducati Monsterin lokari/ketjusuoja jo alustavasti viimeisteltynä.

Tässä vaiheessa kappale lähtee sovitettavaksi paikoilleen ja sen mukaan muutetaan muottia jos on tarpeen.



Benellin huohotinkammion puolikkaat yhdessä. Kammioon tulee vielä yksi letkuliitäntä lisää. Sitä ei voi tehdä yhdellä muotilla samalla kertaa kuin kammion runko vaan se valmistetaan omassa muotissaan ja liitetään hartsilla liimaamalla kammion kylkeen alkuperäiselle paikalleen. Sen jälkeen jälkikovetus ja maalaus.

Jälkikovetus ja pohjamaalaus suoritettu. Jos halutaan niin vielä voi hienokitillä tasoittaa joitakin sulkeutumia ja muotovirheitä.

Pohjamaali saa virheet näkymään.

Myös venttiilikopan huohotinletkun liitin on paikoillaan. Osaa voi käyttää hetikin koska se ei jää juurikaan näkyviin. Sijaitsee Benellin 5-sylinterin takana kaasutinten välissä. Alapäähän tulee kampikammiosta tuleva huohotinputki ja yläpäästä lähtee huohotushöyryputki ilmanjakokoteloon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti