torstai 8. marraskuuta 2001

Benelli 750 Sei Elettronica -78

Oma Benellini


Kuva: Jussi Juurikkala

Pyörä on viimeistä mallivuotta 1978. Ainoa vuosi jolloin seiskapuolikasta Seitä valmistettiin elektronisella sytytyksellä kolmien kärkien ja keskipakosäätimen sijaan. Tässä vuosimallissa on ensimmäistä kertaa myös levyjarru takana. Sytytysjärjestelmä on Boschin valmistama. Samat sytytyslaitteet löytyvät mm. vanhemmista kolmisylinteristä BMW-pyöristä ja joistakin Laverda-malleista. Samaan aikaan oli Benellillä alettu valmistamaan 900 Sei-mallia jota tehdas valmistikin kahdeksankymmentäluvun loppuun asti. Nykyisellä Benelli -merkillä ei ole historiallista yhteyttä näihin vanhempiin tuotteisiin nimeä lukuun ottamatta.

Tämä mallisarja käsittää useita eri kokoisia versioita nelisylinterisestä kuusisylinterisiin: 250 Quattro, 350 Quattro, 500 Quattro, 650 Quattro, 750 Sei ja jo edellä mainittu 900 Sei. Sekä rinnakkaismerkillä Moto Guzzi 400 GTS ja 350 GTS. Joitakin malleja tuli myös markkinoille Motobi-merkin alla. Kaikille näille malleille on yhteistä yksi kannen yläpuolinen nokka-akseli ja eteen päin kallistettu sylinteriryhmä. Useimmissa malleista myös äänenvaimentajia oli yhtä monta kuin sylintereitä. Joidenkin mallien muotoilu oli myös hyvin modernia ja eksoottistakin, jopa käyttömukavuuden ohittavaa.

Tämän kyseisen kuvassa näkyvän yksilön entisöin vuosituhannen vaihteen aikoihin. Pyörä oli ollut hiukan huonolla pidolla ja entinen omistaja sanoi sen johtuvan vaikeasta varaosien saannista. Tällaista ongelmaa en itse kuitenkaan ole kohdannut. Suurin osa pyörästä on koottu samoista osista kuin saman ikäiset Moto Guzzit. Muun muassa jarrut, hallintalaitteet, sähkölaitteet ja jousitus ovat identtiset. Kaikista huhuista huolimatta voin kertoa että tiettyjen samaa näköä omaavien Honda-merkkisten pyörien osat eivät ole suoraan vaihtokelpoisia. Autotarvikeliikkeistä löytyy myös osia kuten öljynsuodatin, ilmansuodatin ja laturin hiilet. Moottorin osista myös merkittävä osa löytyy autovaraosien joukosta kuten moottorin liukulaakerit ja venttiilit.

Vanteet ovat sisärenkaattomat. Vain aivan alkupään valuvanteissa ja tietenkin pinnapyörissä joutui käyttämään sisäkumeja. Ensimmäinen 750 Sei –malli oli varustettu pinnavanteilla. Nämä yksilöt ovat keräilyharvinaisuuksia. Tiettävästi yksi tällainen pinnavanteinen, oranssinpunainen, seitsemänkymmentäluvun alun Sei on rekisteröitynä Suomeen. Sama joka oli Tekniikan Maailma –lehden koeajossa. MP1-lehti teki myöhemmin vertailutestin markkinoilla olleiden muiden kuusisylinteristen pyörien välillä. Vanhimmasta konstruktiostaan huolimatta Benelli 750 Sei sai kiitosta ajo-ominaisuuksistaan, jarruistaan sekä hyvästä ja helposta huollettavuudestaan verrattuna kilpailijoihinsa. Nyttemmin näitä pinnapyöräisiä takarumpujarrullisia malleja on tuotu Suomeen useita.
Benelli Sei oli ensimmäinen sarjatuotettu kuusisylinterinen moottoripyörä maailmanmarkkinoilla.

Ostokunnossa vielä.

Pyörä oli tässä kuosissa hankintahetkellä. Tällä valkealla ratsulla hurmasin nykyisen puolisoni.

Entisöinti juuri valmistunut Hippies MC:n tallilla Vilppulassa.

Matkailua Savossa.

Myös kokoontumisajoja on tullut kierrettyä. Mm. Kontioralli 2001. Muutamassa näyttelyssä pyörä on ollut entisoinnin jälkeen esillä. Nyttemmin voisin antaa pyörän esimerkiksi museoon näytille.

Myöhempi lisäys: Ei kelvannut tarjoukseni.

Myin Benellin pois 2015 rahoittaakseni unelmapyörän itselleni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti