keskiviikko 14. maaliskuuta 2012

Jakohihnoja Ducati vs Guzzi

Tulollaan on kahden pyörän jakopään hammashihnojen vaihto: Guzzin ja Ducatin.
Vertailin hihnoja:

Ducatin hihnat ovat varsin edullisia. Hihnapari maksoi vajaat 70 € kotiin kannettuna.

Guzzin hihnat piti noutaa postista hieman korkeampaan hintaan.

 Ylempi Dayco on Guzzin remmi.

Ducatin hihnassa on jako huomattavasti harvempi.

Asia on sopusoinnussa sen kanssa että Guzzissa on jousipalautteiset venttiilit kun taas Ducatissa on kevyttoimiset pakko-ohjatut desmodromisella ohjauksella olevat venttiilit. Venttiileissä ei sinänsä ole suurta eroa pyörien välillä mutta mekanismissa on. Lisäksi Guzzissa on neljä venttiiliä per kansi, tässä mallissa, ja Ducatissa vain kaksi.

 Etualalla Ducatin hihna.

Siinä on puolipyöreä hammasprofiili. Guzzin hammasprofiili on trapetsi.

Guzzin hihnan varaosanumero.

Näin kulkevat Guzzin V10 -moottorin jakohihnat.

Ducatin 2-venttiilikansien jakohihnat.

Molemmille moottoreille on yhteistä että jakohihnan vaihto ei tarvitse erikoistyökaluja, väitteistä huolimatta, myös neliventtiilissä, ja voidaan tehdä melkein missä vaan kunhan vanhoja hihnoja ei ole päästetty katkeamaan ja uudet hihnat ovat ulottuvilla. Molemmissa moottoreissa hihnan mahdollinen katkeaminen aiheuttaa kalliita ja vakavia vaurioita.  Hihnoilla on suuri kestoreservi joten vaihtoväli on varsin suhteellinen. Talvikäyttö, kisakäyttö tai likaisissa oloissa pidempään ajo lyhentävät hihnan ikää. Usein näkee myös että hihnakotelot on otettu irti. En suosittele. Kivi tai muu irtoesine voi rikkoa hihnan. Tosin en ole kuullut että kummassakaan pyörämerkissä olisi kone hajonnut hihnojen takia. Omassani mennään jo toisella sadalla tuhannella.

Hihnoja voi tarkastella silloin tällöin. Ducatin hihnakotelossa on osassa malleja tirkistysaukko josta voi tutkailla hihnojen kuntoa. Tosin tarkkailijan pitää tietää mitä hän tarkkailee. 
Jos maallikko menee asentamaan hihnat paikalleen, vaikka muut asiat onnistuisivat niin hihnat tulevat todennäköisesti liian kireälle. Jos hihnoista kuuluu ujeltava ääni niin ainakin silloin ovat hihnat liian kireällä. Löysällä hihnalla saa venttiiliajoituksen sekaisin ja se on melkein yhtä paha kuin katkennut hihna. Erityisesti Guzzin koneessa tämä on vakavaa koska Guzzin V10 ja V12 koneissa on varsin monimutkainen ja raskas neljä venttiiliä per kansi venttiilikoneisto verrattuna 2V-Ducatin yksinkertaiseen ja kevyeen desmodromiseen järjestelmään. Ducatilla on myös monimutkaisempia 3- ja 4-venttiilisiä desmo-kansia.

Kotelot pitää olla ehyet ja hihnat suojassa lentäviltä pikkukiviltä ja muulta roinalta. Öljyvuotoja ei saa akseloinneissa esiintyä. Öljy pilaa hihnan nopeasti.

Guzzissa joutuu irrottamaan neljä eturungon pulttia ja kahta löysäämään niin hihnakotelon saa auki. Ducatissa homma on helpompi.

Kiristinpyörien laakeroinnin kunto on tärkeää. Ne tarkastetaan tai vaihdetaan hihnan vaihdon yhteydessä. Laakerikaupan vakiokamaa.

Moottoripyörissä ei nokka-akselien hihnaveto ole mitenkään harvinainen. Niitä on myös japanilaisissa moottoripyörissä. Monissa pyörissä hammashihnoja on myös ensiö- ja toisivedoissa valmistusmaasta riippumatta.

Hihnajakopää on yleinen autojen polttomoottoreissa. Myös dieseleissä.

Tässä yleistä huoltoa Guzzin V10-koneen suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti