lauantai 18. helmikuuta 2012

Kardaanin kaksoisristikko


Ei onnistunut ekalla kerralla
Tämän nivelen luulin jo aiemmin korjanneeni. Kävikin niin että ristikon purkamisen ja voitelun jälkeen osoittautui että toinenkin ristikko pitää vielä vaihtaa vaikka luulin että homma olisi hoidettu voitelemalla. Nyt sekin on vaihdettu.
Setissä seuraa myös uusi kannatinlaakeri.

Yksi ristikkotyypeistä.

Monta versiota
Guzzi on pyrkinyt käyttämään useimmissa kohteissa, malleista riippumatta, aina samaa osaa samassa paikassa mutta kardaanin niveliä ja kardaaniakseleita taitaa olla toistakymmentä eri mallia ja yhdistelmää. 

Huolto pidentää ikää
Kaikkia niitä voi huoltaa ja jopa korjata. Nopein tapa on asentaa aina uusi nivel. Korjaaminen on aikaa vievää hommaa mutta itse tekemällä on mahdollista säästää rahaa. Laakerikaupasta saa nivelrunkoon uusia ristikoita. Itse olen korjannut kymmeniä niveliä toimintakuntoon.

Uudet ristikot, laakerikaulan sorvaus ja laakeri
Kuvan niveleen on tehty ristikoiden vaihto ja laakerikauluksen koneistus. Lisäksi mukana on uusi kardaanin kannatinlaakeri.

Ristikon kaulan holkitus
Kaikki ristikot eivät ole käännettäviä ja nekin jotka ovat tarvitsevat sorvauksen oikeaan mittaan. Myös kaulan holkitus voi olla paikallaan kun kaulus on kulunut alimittaiseksi.
Tässä juttu yhdestä holkituksesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti