lauantai 18. helmikuuta 2012

Auto, sisätilalämmitin ja pakkaskeli


Ulkona, pakkasella tolppapaikalla
Kun auto on tolppapaikalla ja johto tolpassa sekä sisätilalämmitin päällä lumisateessa, voi yhdistelmä aiheuttaa yllätyksiä.

Pari haittaa
Ensimmäinen yllätys on välitön: ovet eivät aukea. Toinen yllätys tulee myöhemmin kun ilmiö on aiheuttanut maalin lohkeamista oven saranapuolen reunoista. Ruoste saa jalansijan.


Silkkaa jäätä
Valitettavasti jää on suhteellisen näkymätöntä mutta kun tarkasti katsoo niin saranan tienoilla sitä on. Kynnyskotelon päällä myös. Suurin osa varisi oven aukomistoimen aikana.


Lämpö ylhäällä, kylmä alhaalla
Sisätilalämmittimen lämpö saa sataneen lumen sulamaan katolla ja tuulilasilla. Sulamistuotteet valuvat alaspäin mutta jäätyvät matkalla. Huolimattomampi oven avaaja olisi saanut maalia lohkeamaan enemmänkin tai jopa pellin vääntymään.

Synti saa seuraamuksensa
Taloyhtiön parkkipaikalla on sisätilalämmittimien käyttö kielletty koska 70-luvulla rakennettu lämmitystolppaverkko ei kestä kyseistä ylikuormaa jos usealla on yhtä aikaa lämmitys päällä.
Myöhemmin lämmitysverkkoa on kehitetty. Siihen on tarkat säännöt.

Toisenlainen lämmitys
Silti sisätilalämmitys on paikallaan kovalla pakkaskaudella. Se voidaan järjestää toisellakin tapaa.
Itse olen suunnitellut seuraavaa järjestelmää: "lohkolämmittimen", tässä tapauksessa ns. letkulämmittimen, rinnalle kytkettävä akun ylläpitolaturi, joka on kiinteällä asennuksella yhteydessä akkuun.
Akulta ottaa virtansa pienikokoinen sähköinen vesipumppu joka on asennettu auton oman lämmityslaitteen letkuun ja lisäksi sähköinen ohitus lämmityslaitteen puhaltimelle sen "ykkösasentoon".
Aina kun tolpassa on virta, puolen tunnin välein, vedenlämmitin toimii, laturi lataa, pumppu pyörii, vesi kiertää lämmittimeen ja lämppärin puhallin pyörii ykkösnopeudella.
Lämmityslaitteen asetukset vain asentoon "nopeus yksi" ja "puhallus tuulilasille"
Näin lämpöä tulee tuulilasille mutta niin vähän että lämpötila tuulilasilla on vain hieman suurempi kuin ulkoilman lämpötila. Se riittää kuitenkin estämään huuran muodostumisen tuulilasille.

Yksinkertainen releohjaus
Järjestelmä on toteutettava releohjauksella 12 V järjestelmän osalta että kytkentä ei ole toiminnassa kun autossa on "virrat päällä". Toimii perusmallin vaihtoreleellä. Rele huolehtii myös siitä että pumppu ja puhallin eivät lähde pyörimään kun akkulaturi ei ole toiminnassa.

Saranat pelaavat
Tällä järjestelyllä pystyy välttämään myös lumisateen sattuessa lumen sulamisvedestä johtuvan ovien kiinni jäätymisen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti