tiistai 7. helmikuuta 2012

Carillofornia Trike jarrujen asennus 2


Vakio-osilla
Ennen jarruputkien asennusta piti löytää liitoksille sopivat kohdat ja putkille helposti tavoitettavat mutta riittävän suojatut reitit. Poljinsylinteriltä taakse päin lähtevää alkuperäistä jarruletkua hyödynsin myös laittamalla sen entiseen tehtäväänsä. Joka tapauksessa takahaarukan akselikohdalle olisi tarvinnut taipuisan letkun. Toki jarruputkestakin saa taipuisan kohdan aikaiseksi mutta se voi vanhetessaan olla vaurioille arka.

Jaotin
Keskelle taka-akselia tuli jakokappale johon jarruletku poljinsylinteristä tulee ja jatkuu jarruputken muodossa kunnes vähän ennen jarrusatuloita vaihtuvat taas letkuiksi.

 Jarruputkien jaotin ja jarruletku poljinsylinteriltä.

 Jaottimesta putki tulee tähän.

Kiinnitys varman päälle
Jarruletkun päässä on sopivasti ura johon O-rengas mahtuu. Kiinnityspalikkaan on koneistettu kuusikulmio.
Kiinnitinpalikassa vastaavasti on viiste jolloin O-rengas pääsee pujahtamaan uraan ja näin syntyy riittävän tukeva pyörimätön liitos.

Tässä jatkoletku oikean puolen jarrusylinterille saakka.

 
Kolmipyöräisessä L5-luokan ajoneuvossa tarvitaan seisontajarru.

Käsijarru
Toteutan sen tällä tavoin. Jarrusylinterissä on mekanismi joka saa jarrupalat puristumaan levyä vasten kuten autossa on tapana. Timon eli ajoneuvon omistajan tehtäväksi jäi hankkia viikonloppuun mennessä perinteinen pienikokoisen henkilöauton käsijarruvipumekanismi.

Aikataulutusta
Vaikuttaa siltä että pääsemme sovittamaan ja ristimittaamaan taka-akselirakenteen paikoillaan rungossa ensi sunnuntaihin mennessä. Sovitus tehdään entisen Längelmäen pitäjän lounaiskulmassa nykyisessä Oriveden kaupungissa. 

Osien toiminnan varmistaminen
Nähdään samalla mitkä kohdat vaativat muokkausta ja toimiiko voimansiirto ja muut rakenteet, muun muassa jousitus, suunnitellusti ja sopivatko osat paikoilleen ilman pakottamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti