torstai 26. tammikuuta 2012

Carillofornia Trike taka-akselin lisätuennan koneistus 4


Paljon koneistettavaa
Lisätukien koneistukset ovat loppusuoralla. Yllättävän työvaltaiset tukivarret.
Helpomminkin nämä olisi voinut tehdä mutta kun tehdään prototyyppiä jossa pitää ottaa huomioon sellaisiakin asioita joista tuotantokappaleessa olisi vain tarkat mitat.

Säätöruuvit
Nuo takakiinnityksen törröttävät pultit edustavat juuri kuvaamaani säädettävyyttä. Sitten kun homma on kunnossa niin lisätuet voi laitaa kiinni yksinkertaisilla putkien päihin hitsatuilla teräslapuilla.

Lisätuen takapään kiinnitys altapäin.

Voimaa moneen suuntaan
Runsas pulttimäärä on siksi että niillä kiristetään lisätuen putken pää pyörimättömäksi ja estetään liukuminen reiässä. Putken suuntaisella pultilla pidetään putki lievässä vetojännityksessä ja takapyörillä lievä auraus. Putki ja putken kiinnike ottaa myös vastaan osan jarrutuksen ja kiihdytyksen taka-akselille aiheuttamaa kiertymistä.

Oikean puolen lisätuki.

Lisätukia
Putken etupäässä olevan laakeripesän läpi törröttävä pultti on jatkettua mallia oleva takahaarukan akseli jonka ulommasta päästä tulee vielä saman suuntainen tuki jonka toinen pää tulee kiinni pyörän rungon etuosan johonkin korvakkeeseen. Mille kohtaa, se tulee nähtäväksi sitten kun on ensin sovitettu akselia pyörään.

 Lisätuen putkien päät on tulpattu ja kierteitetty.

Veto, puristus, ja kiertymä hallinnassa
Putkien etupäissä on koneistettu ura estämässä tahatonta pyörimistä. Etummaisien laakeripesien poikkisuuntaiset lukituspultit kulkevat urassa. Putket ovat kiinni kolmella tapaa: Vetosuuntaiset pultit (M10), kitkalukitus ja pyörimisen estävä loveus. Takapäässä vain pitkittäissuuntainen pultti ja kitkalukitus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti