sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Benellin purkuhommia


Korjaamokirjoissa mallit
Moottoripyörien korjausoppaiden alku- tai loppusivuilla on kuvattu millaisia erikoistyövälineitä tulee käyttää. Niiden saatavuus voi olla kuitenkin huono. Varsinkin jos pyörän ikä alkaa olla yli kolmekymmentä vuotta.
Silloin pitää joko tehdä niillä kaluilla mitä on tai tehdä tarpeen mukaan työvälineitä.

Ensiövetoakseli
Tässä kyseessä on Benelli Sei 900 ensiövedon toisioakselin purku. Työn alla oleva ratas pyörittää kytkintä sen ulkokehältä. Kytkin irtoaa moottorin ylälohkon mukana.

Ulosvetäjä.

Nopeampaa tehdä itse
Hammaspyörän hellävaraiseen irrottamiseen piti tehdä työväline. Tällä kertaa se syntyi putken pätkästä, lattaraudasta, mutterista, pultista ja parista hitsisaumasta. M8 senkkikantainen pultti toimittaa onton akselin tulpan virkaa ulosvedon aikana.Tämän työkalun voi korvata 2- tai 3-sakaraisella ulosvetimellä jos koko akselin irrottaa mutta jos konetta ei aio halkaista ja vain kytkinkotelo on avattu, tarvitaan ko hammaspyörän vaihtoon tämä ulosvetäjä.

 Massaulosvetimellä ensiövetoakselin irrotus.


Akselin ulosveto
Itse akselin ulosvetoon löytyi, säkällä, oikea hienokierre suoraan massaulosvetimen osista. 

Käynnistimen kytkin
Ensiövedon Morse-ketjun oikealla puolella näkyy käynnistimen kytkin. Kapea ratas välittää käynnistinmoottorin voiman kytkimelle. Tyypillistä kytkimelle on, erityisesti kylmäkäynnistyksessä, että se ei tahdo pitää ja moottori ei käynnisty vaikka startti pyörii. Johtuu kolmen seikan vaikutuksesta: kytkimen rakenteessa oleva kumin kovettumisesta, kulumisesta ja liukkaista nykyajan öljyistä. Kun moottorin on lämmin niin kytkin toimii kyllä ja moottori lähtee napista käyntiin.

Tehokas apu
Moottorissa on myös käynnistipoljin joka on hyvin helppokäyttöinen. Sen akseli ja palautusmekanismi näkyy kuvan alareunassa.

Oivalluksia ja kiertoteitä
Vanhoja vehkeitä kun korjailee niin joutuu varsin usein käyttämään mielikuvitustaan kuinka tehdä jokin homma niin että edes osat pysyvät ehjinä. Monenlaisia holkkeja, tuurnia, pitimiä ja ulosvetäjiä on tarvinnut rakentaa eri merkkisiin vehkeisiin. Usein vain kertakäyttöiseksi mutta useasti asiaan pitää perehtyä oikein kunnolla ja silloin tällöin käy niinkin että, sopivan välineen avulla, löytyy oikotie tehdä jokin homma helpommin kuin tehtaan insinööri on tullut ajatelleeksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti