sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Carillofornia Trike painosorvattuja rosteriosia


Vanhan tekniikan verestämistä
Ryhdyin miettimään sitä että riittääkö taka-akselin lisätukien laakerien suojaksi laakereiden omat suojaukset. Laakerien sivut ruostuvat ja sitä myöden kosteus hiipii myös laakeriin sisälle. Kun miettii liikaa niin siitä koituu kärsimystä työn muodossa. Oli mentävä hetkeksi tallille koittamaan miten painosorvaus sujuu. Edellisen kerran tehnyt sitä teini-iässä ammattikoulussa.

Muotti
Ensin piti tietenkin tehdä vastakappale jota vasten teräslappua on hyvä painaa. Materiaaliksi valitsin 1,25 millisen ruostumattoman teräslevyn josta leikkasin peltisaksilla muutaman sopivan kokoisen kiekon. Reunat viimeistelin sorvilla ja samalla kiinnityksellä tein itse painosorvauksenkin. Täytynee jossain välissä tehdä tarkoitukseen oikein rissakin. Nyt tein sorvauksen painamalla vain terästapilla.

Akselille reikä
Keskireiät pitää akseleita varten vielä tehdä. Uskoisin että sen jälkeen laakerit ovat jo riittävän hyvässä suojassa.


 Lisätukien laakeripesät.

Tiivisteet
5 mm syvät urat laakeripesien ympärillä. Niihin tulee O-renkaat jota vasten painosorvatut suojakupit puristuvat. Vastaavasti laakeripesän ulkopinnassa on rasavnipat niin voitelu sujuu rakennetta purkamatta.

 Suojakupit vielä ilman akselin reikiä.

Suojakupit kokeeksi tulevilla paikoillaan.

Jyrsinkoneella tehty ura O-renkaalle. O-rengas on urassaan.

Lisämuoto
Homma jatkuu siten että lätkiin pitää saada pieni, n. puolen millin huullos keskireiän ympärille. Sitä varten piti sorvata oma työvälineensä ja käyttää prässiä.

 Kaksi oikein, kaksi nurin.

Neljä samanlaista
Tältä näyttävät valmiit laakerien suojalevyt. Täydellisen suorat, ja pyöreät.


Suojus koottuna laakeripesään.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti