tiistai 20. joulukuuta 2011

V65 Larion laittoa: kardaani


Vanhuudenjäykkyyttä
Vanhuksella on nivelvaivoja. Kardaani on kankea. Siihen löytyy lääkkeet laakerikaupasta. Nivelristikko laitetaan uusiksi.

Säästöä pienellä riskillä
Aiemmin akseliin on korjattu kempinliimalla takapään spoorinivel.
Nämä ovat hyvin tyypillisiä pikkuguzzin, muidenkin kuin Larion, vaivoja kun kilometrejä alkaa olemaan runsaammin mittarissa. Yleensä pitää tehdä tarkistuksia erityisesti ristinivelen osalta jo 50000 km jälkeen.

Perusteellinen huolto
Siihen auttaa ristikon purkaminen, voitelu ja kokoonpano samoilla osilla. Mielenrauhan saavuttaa parhaiten laittamalla kokonaan uuden ristikon.

Ketterä ja nopea
Lario on kovin aliarvostettu pyörä vikaherkkyytensä vuoksi kuten muutkin 80-luvun neliventtiiliset pikku Guzzit. Toisaalta se oli aikakautensa tehokkaimpia moottoripyöriä kokoluokassaan ja ajettavuudeltaan suorastaan hillittömän hauska. Mutkatiellä sillä näyttää takavaloja monelle nykypyörällekin.

Kardaanirikko on vaarallinen
Valitettavia tapauksia on sattunut kun ristikko hajoaa ajon aikana ja rikkoo takahaarukan laakerointikorvakkeen vaihdelaatikon takakannesta. Ajettavuus kärsii dramaattisesti kun takapyörä jää jarruletkun ja iskunvaimentimien varaan.

 Nivel ja uusi ristikko.
Hyvin yksinkertainen
Verrattuna isojen Guzzien vastaavaan tämä on hyvin yksinkertainen ratkaisu eikä tarvitse kardaanin kannatinlaakeria.

Koko laite vaihdetaan
Nykyisissä pyörissä tilanne on se että ristikoita ei vaihdeta tai niitä ei voi vaihtaa vaan koko akseli vaihdetaan kerralla. Näin toimivat useimmat Guzzi-huollotkin.

Jonkun omatekoinen korjaus.
'
Tähän olen syytön. Sinänsä nopea ratkaisu tehdä kuluneesta holkin sisäpuoleisesta spoorista pitävä, iäksi. Vaarana on akselin karkeneminen hitsauskohdasta ja siitä johtuva katkeaminen. Se ei ole vaarallista mutta matka keskeytyy.

Loppuunkulunut ristikko.

Pahassa kunnossa
Purkaessa löytyi tällainen vika. Laakerineulat ovat kuluneet soikeiksi eivätkä enää pyöri akselinsa ympäri vaan kalvavat siihen lovet. Se tuntuu välyksenä ja kankeana ja "nykivänä" liikkeenä niveltä käsin käänneltäessä. Ajossa ei välttämättä huomaa yhtään mitään.

Vanha on irti ja uusi kiinni.

Asennus onnistuu ilman erikoistyökaluja
Uusi ristikko paikallaan. Myös uudet lukkorenkaat kuuluvat settiin. Vanhassa ristikossa näkyi kuumenemisen merkkejä sekä ruostetta. Tämä nivel tuli vaihdetuksi juuri ajallaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti