tiistai 20. joulukuuta 2011

Eristenauha pakoputken pintaan


Aiemmin paremmat aineet
Alun pitäen tällainen nauha oli tehty asbestista ja tarkoitettu pitämään lämpö putken sisäpuolella. Siis eristeenä. Nykyisin ei käytetä asbestia tietyistä syistä mutta tilalle on tullut korvaavia materiaaleja. Periaate on sama ja lisäksi näillä haetaan ulkonäköä tai peitellään virheitä.

Eristetarkoitus
Nauhan alkuperäinen idea on eristää pakoputki jäähdyttävästä ilmasta ja siten säilyttää pakokaasun virtausnopeus putkessa. Virtausnopeuden kasvu parantaa tehoa. Kuitenkin useimmissa sovelluksissa ei ole venttiilikoneiston ajoitusta säädetty tilanteen mukaan joten asiasta on lähinnä kosmeettista hyötyä.

Saattaa ruostuttaa
Havaintona on ollut että tavallinen teräs ruostuu tämän nauhan alla varsin helposti. Sopii parhaiten ruostumattoman teräksen päälle jos haluaa kestävän ratkaisun.
Toisaalta voi vanhan ruostuneen kromiputken naamioida nauhalla saadakseen vielä muutaman vuoden peliaikaa vanhalle putkelle.

Maalaus
Teräsputken pintakäsittely ja maalaus kannattaa tehdä jo muutamia päiviä aiemmin että maali ehtii kuivua ettei se irtoa kaasunpaineen voimasta heti alkuunsa jos asennus ja koekäyttö tehdään liian aikaisin.

Ensin puhdistus ja pintakäsittely.

Lika ja ruoste pois
Tavallinen ja jo hyvin ruostunut teräsputki kannattaa puhdistaa ruosteesta kauttaaltaan vaikka hiekkapuhaltamalla. Jos se sen kestää niin siinä on ainesta vielä pakoputkeksi.
Kuvassa puhdistettu ja kuumankestomaalilla paksusti maalattu pakokäyrä.

Kääriliina paikoillaan.

Eri tapoja asentaa
Putken päällystämisen voi tehdä nauhalla monella tapaa. Suosituin lienee laittaa klemmari pitämään alkupäätä paikoillaan ja sitten kiertää limittämällä nauhaa puolet tai kolmanneksen verran edelliskierrokseen ja laittaa loppupäähänkin klemmari. Mutta jos on jyrkkiä mutkia, kuten tässä, pyrkii nauha oikaisemaan kaarteen kohdalla ja saattaa löystyä käytössä eivätkä klemmaritkaan ole pitkin matkaa asiallisen näköisiä.

Teräslanka sitoo
Ruostumattomalla teräslangalla homma hoituu ja voi valita "verkonsilmän" koon sen mukaan kun tilanne vaatii. Kuvassa oleva asennus on ensikertalaisen tekemä ja varsin hyvin onnistunut.

Pikkukela ruostumatonta hitsauslankaa
Teräslankaa, ruostumatonta, löytyy hitsaustarvikeliikkeistä ja monista rauta- ja koneliikkeistä.

Vaikka Biltemasta
Nauhaa saa useista autotarvike- ja tuning-liikkeistä. Eri värejä ja jopa kuoseja löytyy kun hieman selaa tarjolla olevia laatuja.

Liotus vedessä ja kumihanskat
Lämpösuojanauha kierretään kasteltuna putken ympärille ja annetaan kuivua jolloin se kiristyy itsekseen jonkin verran.

Aputyöväline
Teräslankaa kierrettäessä on apuna jos on ns. pumppupihdit eli varmistuslankapihdit jossa on lukittavat leuat, katkaisuleuat ja "pumppu" jolla pihdit saa pyörimään siten että tuloksena syntyy kierrettyä punosta.

Suojavarusteet
Homma ei ole vaikeaa mutta siitä voi tulla jos ei käytä tukevia kumihansikkaita käsiteltäessä nauhaa. Siinä olevat kuidut kun painuvat ihon läpi varsin helposti ja aiheuttavat tulehdusta tai ainakin kutiavat viheliäisesti. Märän nauhan käsittelyssä ei tarvitse hengityssuojainta. Kuivana nauhasta lähtee ympäristöön käsiteltäessä runsaasti hienojakoista pölyä. Siksi liotus. Märän nauhan saa muutenkin paremmin kiristetyksi.

Ulkokäyttöön aluksi
Ensimmäinen käynnistys todennäköisesti on tehtävä ulkona koska maalauksesta ja nauhasta irtoaa höyryjä ja kaasuja varsin runsaasti. Ajaessahan ne jäävät takana tulevan ongelmaksi.

Havaintoja
Kokemuksen mukaan ainakin Bilteman musta eristenauha muuttuu vaalean harmaaksi ajan mittaan ja tavanomainen maalaus kuumankestävällä ei kestä kovin hyvin nauhan alla koska nauha pyörän seisoessa varastoi itseensä kosteutta ja moottorin lämpö irrottaa korroosioituneen raudan jolloin alta paljastuva pinta hapettuu lisää. Haponkestävä ja ruostumaton teräs ei reagoi ulkoisiin ärsykkeisiin niin kovasti. Muutoin tavallinen teräs on mekaanisesti kestävämpää mutta yksinomaan lämpövaihtelun suhteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti