torstai 15. joulukuuta 2011

Yhdistelmäjarrun muuttaminen erillisiksi jarruiksi


Omatoimista
Samalla kun integraalijarru meni purkuun tuli tehdyksi uudet letkut ja muutenkin koko systeemi yksinkertaistui. Alkuperäisistä osista säilyivät kaikki jarrusatulat sekä poljin- ja kahvasylinteri. 

Tehoa lisää
Kaikkiin laitoin korjaussarjat. Erityisesti etujarrusta tuli hyvä: kaksi sormea riittää pysäyttämään oikein tunnokkaasti!

Ylijäämäosia
Poistettavia osia olivat etu- ja takajarrun välinen putki letkuineen ja jaottimineen. Etujarruletkut ja jarruvaloanturin liitin. Takajarrussa on myös paineanturi, jarrusatulan päässä, joka hoitaa samalla banjoruuvin tehtävää. Johdotusta piti jatkaa molemmissa päissä sekä lisätä asianmukaiset kumisuojukset liitäntöihin. 

Teflonia metallipunoksessa
Metallipunos/teflonletkut on helpompi ilmata kuin alkuperäiset kumiletkut. Niissä kun on pieni virtausläpimitta eikä siten mahdu paljoa nestettä eikä siten ilmaakaan. Laitoin mustat päällysteet letkuihin ettei näytä kovin modernilta vanhassa pyörässä.


 
 Uudelleen pintakäsitelty jarrusylinteri/säiliö painekytkimineen.

Kolaroitu jarru
Etujarrusylinteri korjattiin JLMeccanican hitsaamossa murtuneiden osien osalta. Tein lasikuulapuhalluksen, pesun, kahvan pultin ja kokoonpanon uudella korjaussarjalla. 

Välykset pois
Kahvan reikä kun oli kulunut väljäksi niin korjasin sen messingillä holkittamalla.
Letkusarja vaihtui samalla metallipunosletkuiksi ja jarruvalokatkaisija/banjoruuvi-yhdistelmä yhdeksi kokonaisuudeksi.
 
 Yhden letkun systeemi.

Haaroitus
Kahvasylinteriltä tulee vain yksi letku oikean puolen jarrusatulaan. Samasta banjopultista lähtee toinen letku toisen puolen jarrulle ja kulkee lokasuojan kiinnitysraudan taitse liki näkymättömissä.

Osatoimittaja
Osat jarrumuutokseen hankin Mr Moore Custom Craftilta Lempäälästä.

Ps: Valupyörät ovat LM2-mallista peräisin. Eivät sovi ihan heittämällä T3:seen vaan osia piti muokata.
Alkuperäiset Borranit myin rahoittaakseni projektia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti