tiistai 1. marraskuuta 2011

Viiden euron moka

 Särkynyt hammaspyörä.

Liikaa voimaa
Levy oli paksua ja yritin ehkä aloittaa liian isolla syötöllä. Tietysti täysillä kierroksilla. "Sulakkeena" toimiva muoviratas teki tehtävänsä. Onneksi oli ostettuna pari varastoon. Rattaan vaihto kestää vajaan viisi minuuttia. Neljä ruuvia auki niin kansi moottoreineen irtoaa. Ja homma jatkuu.
Tämä oli jo kolmas ratas joka halkesi. Hälytysraja on nyt ylitetty ja pitää laittaa tilaus parista uudesta rattaasta vetämään. Maksaa noin viisi Euroa kappaleelta.

Muutakin vikaa
Oli sinänsä hyvä että tuli muutenkin avattua. Vasemmalla olevan kara-akselin sakaramutterin lukitus oli löystynyt. Sekin tuli kiristettyä. Itse mutteri ei ollut 
löystynyt.

Rattaat pois
Nyt kun jyrsimessä on suunnanvaihtaja niin voisi tuon välityksen muuttaa hihnavedoksi. Se olisi hellävaraisempi ja antaisi pyörivien kappaleiden massavoimille anteeksi luistamalla kun kuormitus on liian suuri. Lyhyt moniurahihna lienee sopivin tarkoitukseen.

Lisää vääntömomenttia
Samalla saisi lisää eri välityksiä esimerkkisi isojen kiekkojyrsinten pyöritykseen. Ne kun vaativat paljon vääntöä koska suuri halkaisija antaa kyllä leikkuunopeutta.

Hihnavedolle
Hermo meni ja rakennetta piti muuttaa. Uusi veto on moniurahihnalla ja voima tasattuna erillisellä massavaimentimella. Homma ei ollut erityisen hankala. Hieman rakenteita piti muokata mutta jyrsimen toiminta toiminta parani merkittävästi muutoksen ansiosta.

Jatkossa remonttia.

Tuntee itsensä päteväksi
Muutaman muun pikkuremontin jälkeen laitteesta tuli erinomainen minijyrsin/tarkkuusporakone. Sillä on tehty keulan ylä- ja alakolmioita, vaihteiston osia ja muutakin varsin vaativaa työstöä moottoripyörien runkorakenteeseen. Itsekin sitä ihmettelee että mihin kaikkeen sitä yltää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti