lauantai 21. tammikuuta 2012

Pientä harmia


Hihna korvaa hampaat
Taannoin tein minijyrsinkoneeseeni rakennemuutoksen jossa hammaspyöräveto sai väistyä moniurakiilahihnan tieltä.

Häiriö
Tänään siinä ilmeni ensimmäinen murhe: toisiopyörän kiilan pidätinruuvi oli pyörinyt itsekseen pois reiästään melkein kokonaan. Aluksi kuului napsutusta käynnin tahdissa ja nopeus alkoi nykien hiipumaan kunnes pysähtyi kokonaan.

Tässä lienee pysähdyksen syy.

Yksiin osiin
Mutta kun kansi on avattu niin sitten tutkitaan perusteellisemmin. 
Ryhdyin pyörittelemään vaihteistoa akseli kerrallaan ja huomasin että tämä samainen akseli ei pyöri kunnolla. Ryhdyin sitä ihmettelemään ja sain siitä kimmokkeen purkaa koko vehje. Hammaspyörät olivat hyvässä kunnossa kuten akselitkin mutta kankeasti pyörivä akseli oli koottu väärin jo alun alkaen.

Asennusvika jo tehtaalta
Alemmassa laakeripesässä oli jäänyt työstölastu laakeripesään joten laakeri sen vuoksi  asentunut vinoon ja oli pyöriessään vioittunut.

Kävin ostamassa uudet laakerit. Neljä kpl. Maksoivat yhteensä n. 13 Euroa.
Josko huomenissa laittaisi nippuun.

21.01.2012
Huomen on jo ja laakerit siis ostettuna. Asennus sujui hyvin kunhan vain puhdistin vaihteiston kotelon valuhiekasta jota sen sisään oli ilmeisesti jäänyt jo tehtaalla kasausvaiheessa.

Siistintää
Hammaspyöristä poistin valu- ja koneistuspurseet.

Rasvaa koneeseen
Voitelin akselit ja hammaspyörät ja vaihteensiirtäjän sekä asensin uudet laakerit. Vain moottorin laakerit jäivät vaihtamatta. Tuntuivat jämäköiltä eivätkä pitäneet ääntä.

Nättikäyntinen
Kokoonpanon jälkeen seurasi koekäyttö. Jyrsimestä tuli yllättävän hiljainen käynniltään kun aiemmin, erityisesti kakkosvaihteella, melu oli aiemmin kuin nousevasta suihkukoneesta.
Myös työstö sujui huomattavasti paremmin kun alkuperäisten laakereiden karhea käynti ja välykset puuttuivat. Myös resonanssit vähenivät.

Turhaa viivyttelyä
Homma olisi pitänyt tehdä jo heti alkuunsa. Vaseliini ja valuhiekka ovat yhdessä erinomaisen huonoa laakereissa ja kohtuullinen hionta-aine.

Näin sitä oppii kiinalaista tekniikkaa arvostamaan...

04.03.2013
Sama hihna pyörii edelleen ja jyrsin on ollut liki työpäivittäisessä käytössä. Ei ongelmia.

Hieman myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti