tiistai 19. heinäkuuta 2011

Laajakaistalambdan asennuksen suunnittelua.

Tänään oli hieman välipäivä pyöränrakentelun suhteen. Tosin syötin 3D-sytyskartan Ignitechin muistiin. Laadin sen alkoholille ns perstuntuman perusteella joka on kuitenkin jo tarkempi tapa kuin Stetson-Harrison-menetelmä joka perustuu hyvään arvaamiseen ja iloiseen kokeilumieleen.

Tallin hyllyyn on jo hankittu laajakaistalambda, jonka tarkoituksena on kyetä säätämään seossuhde kohdalleen riippumatta siitä mitä moottoripolttoainetta tankkiin syötetään.

Kapeakaistalambdasta on, näköjään, huomioitava se että se ei näytä RE85-moottoripolttoaineen palamistulosta oikein vaan perstuntumalla havaittu paras palaminen on kapeakaistaisen laihan puolen lukemissa ja pyörii siellä 0,06 - 0,2 voltin tuntumissa. Bensiinillä tämä arvo ei olisi riittänut pitämään moottoria edes tyhjäkäynnillä. Bensiinin stökiömetrinen lambda-arvo kun on 0,45 volttia (14,7/1). Asia muuttuu kunhan saan laajakaistaisen asennettua. Siinä on mahdollista ohjelmoida kunkin polttoaineen stökiömetrinen arvo joka etanolilla on 9/1. Eli 9 osaa ilmaa ja 1 osa etanolia.

Laajakaistalambdan asennus koostuu neljästä toimenpiteestä.
1. kapeakaistainen lambda ja näyttö irti
2. laajakaistaisen näytön asennus ja kytkentä pyörän ja ECUn piireihin
3. Laajakaistaisen ohjelmointi käytettävälle polttoaineelle ja kalibrointi
4. lambda-anturin asennus samaan kierteeseen jossa kapeakaistainen oli

Tiedossa siis on sähköliitinsulkeiset ja hiukan purkua sekä kokoonpanoa. Myös ECUlle pitää ilmoittaa että nytpä käytetäänkin laajakaistaa.

Liitteenä heti käytön jälkeinen kuvakaappaus vallitsevista moottorin arvoista graafisena näyttönä heti joutokäynnin jälkeen sammutettuna. Huomattavaa on juuri tuon kapeakaistaisen jäännöshappianturin (lambdan) käyrä joka mataa näyttöpalkkinsa alareunassa. Graafisen näytön numerot eivät vastaa käyrien lukemia koska kuva on kaapattu vasta sammuttamisen jälkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti