sunnuntai 24. heinäkuuta 2011

Polttoainetietoa


Seossuhde
Taulukossa on esillä moottoripolttoaineiden AFR-lukuja. Luku tarkoittaa seossuhdetta jonka jonka polttoaine vaatii yhtä yksikköä kohden palaakseen puhtaasti. Esim. etanolin suhteen tarvitaan yhdeksän kiloa ilmaa yhtä etanolikiloa kohti.

Fuel         AFR
Methanol 6.4
Ethanol    9.0 (RE85 sisältää lukuarvonsa verran alkoholia ja AFR on 9,8)
Gasohol   14.2 (10% ethanol) Meillä kulkee nimellä E10.
Gasoline  14.7
Propane   15.7

Lähde: http://www.megamanual.com/megatune.htm

Eri moottori eri laadulle
Tämä seikka tarkoittaa sitä että kun siirrytään polttoainelaatuun jonka AFR on alhaisempi moottoriteho putoaa jos moottori ei varta vasten ole sovitettu tälle teholle.

Metanolimottori
Monet ihailevatkin speedwaymoottoreita niiden hyvän tehontuoton vuoksi. Kuten taulukosta näkyy niin kyseinen alkoholilaatu on varsin huono polttoaine tässä suhteessa mutta kunhan kone on suunniteltu tarkoitusta varten saadaan siitäkin merkittävää tehoa pihalle.

Vertailun vuoksi
Laitan liitteeksi omasta projektistani olevat bensiini- ja etanolitaulukot joiden perusteella moottorinohjausjärjestelmä ruokkii moottoria. Huomatkaa että itse moottoria ei vielä ole rakennettu täysin etanolikäyttöiseksi vaan vain moottorinohjausjärjestelmä on sovitettu etanolia silmällä pitäen mutta se soveltuu myös bensiinille. Jatkossa myös moottorin mekaniikka tulee kykenemään sopeutumaan eri polttoainelaaduille.

Vastaavat arvot
Näiden taulukoiden luvut kussakin ruudussa ovat vertailukelpoisia keskenään. Ylempi taulukko on RE85:sta varten ja alempi E10:lle säädetty. Kuten kuvista selviää on etanolia saman tehon saavuttamiseksi syötettävä enemmän. Luku on suhteellinen ja vaikuttaa suuttimien aukioloaikaan. Mitä isompi luku sitä enemmän polttoainetta (aukioloaikaa). Lukujen minimi ja maksimiarvot ovat 0 - 225. (0=ei ruiskutusta, 225=ruiskutussuuttimien maksimaalinen aukiolo).

 Alkoholikartta.

 Bensiinikartta.

Viidesosa
Tyypillinen ero bensiinin ja etanolin välillä on noin 20%. Se ei kuitenkaan ole koko totuus sillä polttoaineiden palotapahtumissa on myös eroa. Etanoli tarvitsisi korkeamman puristussuhteen tai ahtimen että etanolin (RE85) hyödyt tulisivat käyttöön parhaimmin. Ilman ahtamista etanolilla ajaminen lienee jopa kalliimpaa kuin bensiinillä vaikka yksikköhinta onkin alhaisempi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti