lauantai 14. toukokuuta 2011

Boss Hoss ja leveä takagummi


Leveämpää
Kerhokaveri halusi pyöräänsä vähän näyttävyyttä. Siihen liittyi että hän teetti leveämmän takahaarukan 360 mm takarenkaalle. Lokasuoja tarvittiin myös.

Leppoisa homma
Tein levitystyön kerholla yhdessä pyörän omistajan kanssa. Alkuperäinen lasikuitulokasuoja yksinkertaisesti halkaistiin ja keskelle tuli lisäsiivu materiaalia.

Amerikkalaisia mittavirheitä
Myös alkuperäisessä lokasuojassa ollut ketjun väistö häivytettiin ja sitä varten piti tehdä erikseen muotti. Alkuperäisen lokasuojan laatu ei ollut kovin erikoinen ja siinä oli mittavirheitä valmiiksi joita sitten yritettiin muutostyön yhteydessä häivyttää. Melko hyvin onnistuimme.

Muotti avattuna. Väli täytetään hartsilla ja lasikuitukankaalla.

 Puolikkaat laminoitu yhteen.

Tukevat raamit
Kun lokasuoja halkaistiin, sitä varten piti tehdä raami muodon säilymiseksi. Sitten halkaistiin sekä lokasuoja että raami ja siirrettiin puoliskoja halutun määrän toisistaan ja kiinnitettiin puurimoilla.

Perustoimenpiteitä
Reunojen muotoilu ohuemmaksi ja maalin poisto laminoitavalta alueelta. Ulkopintaan irrotusainekäsitelty muottilevy, hartsia ja kuitua rakoon. Odottelua, purku ja viimeistely. Parin viikon kuivumisen jälkeen maalarille.

 Laminointi valmis ja kovettunut.

Muoto valmis
Levitetty lokasuoja puolivalmiina. Kiinnitysruuvien reikien umpeen paklaus menossa. Levityskohta erottuu vaaleampana.

 Tuplavanne.

Kaksi aluvannetta yhdeksi
Kahden alumiinivanteen hitsaaminen vastakkain yhteen oli ideani että saatiin tubeless 360 mm leveä kumi vanteelle. Kuten näkyy niin vanne on kaksipuoleinen ja siten sen kiinnitys taka-akseliin on hyvin tukeva verrattuna tavalliseen vanteeseen.

Ammattilainen asialla
Itse en takahaarukan levitykseen enkä vanteen tekoon osallistunut kuin ideoimalla. Hitsaus T. Leukun käsialaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti