perjantai 15. huhtikuuta 2011

Akkuvainaa

Ajokauden alussa, tai viimeistään hiukan sitä ennen, on hyvä huomata että akku voi olla sökö. Hyvissä ajoin kävin taloyhtiön autohallissa ruuvaamassa kaapelit kiinni akkuun. Käynnistyi vaivoin. Laitoin ylläpitolaturin tunkemaan virtaa akkuun. Kovin vähän tuntui ottavan vastaan. Asia oli ymmärrettävä niin että seitsemättä kesää ei tällä akulla enää ajeta. Joutuu latausjärjestelmä suoriutumaan suuremmasta kuormasta kuin normaalisti ja nykyaikainen pyörä kun nauttii sähköstä vaikka virrat eivät olisikaan päällä. Niissä kun on elektroniikkaa kuten ajonestojärjestelmä jota ei voi kytkeä pois päältä lyhyiden seisokkien ajaksi.
Internetissä seikkailin hetken aikaa ja totesin että sopivien akkujen hintahaitari on aika mahtava. 35 - 350€. Sinänsä hyvä asia että Moto Guzzi Breva 1100:een on akkuja liki jokaisella valmistajalla. Tavanomainen mp-akun koko.

Päädyin lähimpään edulliseen akkuun ja arvelin että kyllä sillä yhden kesän pärjää. Motonet ja 42 Euroa. Normaali huoltovapaa lyijyakku. Hapotus tehdään valmiista hapotuskaseteista.

Vaihtovuoroiset.

Vasemmalla alkuperäinen virtalähde joka palveli kuusi ajokautta moitteitta. Tilalle hankin halvalla aivan saman mallimerkinnän omaavan markettiakun.

 Vanhan akun turha elvytysyritys.

Yritin vielä vanhaa akkua elvyttää. Ensin "säikäytin" teholaturilla ja sen jälkeen ylläpitolaturilla. Ei tullut kalua. Lähti kierrätykseen.


Kovasti sain kritiikkiä motoristitutuilta kerrottuani hankinnastani. Epäilivät että tuollainen halpisakku pilaa sähköjärjestelmän ja ei toimi kuuleman mukaan enää talven jälkeen. Sitä asiaa pitää kuitenkin odotella toukokuuhun 2012 asti.

Kommentti 02.03. 2013
Toukokuu 2012 tuli ja meni. Euroglobe toimi koko kesän ilman ongelmia. Talvikäynnistyskin onnistui lämpimässä autotallissa. Akku oli ollut irti lokakuusta alkaen ja silloin ladattu täyteen. Saa olla nyt paikoillaan ajokauden alkuun. Odotettavissa ongelmattomia käynnistyksiä.

Kommentti 28.12.2013
Euroglobe menetti ominaisuutensa kahden käyttövuoden jälkeen. Ilmeisesti pitkä talviseisonta lämpimässä tallissa oli sille liikaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti