lauantai 31. heinäkuuta 2010

Ryyppy on päällä tai ei

Ryypytysongelma
Aiemmin lienen selittänyt että kylmäkäynnistysrikastuksen loputtua, kun moottorin lämpötila-anturi tavoittaa perusasetuksena olevan 71 Celsius-asteen lämpötilan järjestelmä lopettaa rikastuksen ja moottori pyrkii sammumaan koska anturi lämpiää nopeammin kuin itse palotapahtumaympäristö. Siitä syystä että anturin sijoituspaikka on liian nopeasti lämpiävä. Anturille pitää löytää parempi, eli hitaammin lämpiävä sijoituspaikka niin että siihen vaikuttaa ainoastaan se suhteellinen lämpötila jonka palotapahtuma edellyttää olevan sellainen että voidaan siirtyä rikastuksesta perusseokselle vasta sitten kun palotapahtuma on riittävän lämmin polttaakseen sitä tehokkaasti.
Ilmiö on samanlainen kuin että ryyppy kaasutinmoottorissa lykättäisiin pois päältä heti kun moottori on käynnistynyt. Tässä ympäristössä ilmiö vielä korostuu koska moottoria pyritään käyttämään perusasetuksenaan mahdollisimman laihalla seoksella mutta kuitenkin niin että tehontuotto ja kestävyys eivät vähenisi. Vanha totuushan on että rikas seos tuo vääntöä ja laiha kierrosherkkyyttä, terävyyttä ja nopeutta. Poiketen kaasutintekniikasta on ruiskutuksen ja sytytyksen yhteissäädöllä saavutettavissa nämä molemmat asiat mutta rikasta seosta käytettäisiin ainoastaan silloin kun se on moottorin kestävyyden kannalta tarpeellista.

Ohessa kuvia moottorin lämpötila-anturin sijoituksesta. Pakoputken juurimutteri osoittautui liian nopeasti lämpeneväksi paikaksi ja anturitieto sai ECU:n luulemaan että palotapahtuma olisi jo normalisoitunut. Hätätoimenpiteenä käänsin anturin jalan toisin päin. Ongelma poistui välittömästi mutta vaarana on että kylmänä ja sateisena päivänä tapahtuu päinvastaista: rikastus ei lopukaan kun anturi on koko ajan liian kylmä.

Koitan etsiä jonkin sopivalla lämpenemisnopeudella sijaitsevan sijoituspaikan anturille. Pitänee miettiä ja tutkia olisiko moottoriöljyn lämpeneminen kyllin nopeaa josko laittaisi anturin öljykanavaan. Yksi hyvä paikka johon ulkoiset tekijät eivät pääse vaikuttamaan on varmastikin öljytilassa venttiilikopan sisällä. Johdotuksen läpivienti lienee ainoa haasteellisempi seikka. Ei tietenkään mahdoton toteuttaa mutta vaatii erillisen johtimen läpiviennin suunnittelua.

Kuvassa ensimmäinen anturi-asennuskokeilu.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti