lauantai 17. heinäkuuta 2010

Ruiskun ja sytytyksen perussäätöä

Heinäkuu on jo pitkällä ja muiden kiireiden ohella on California saatu tyydyttävään säätötilaan. Pienia poikkeamia pitänee vielä korjailla mutta ajettavuus ja suorituskyky alkavat olla siinä mallissa että ei oikein parempaa osaa liki kolmekymmentä vuotta uudelta moottoripyörältä vaatia.

Merkittävin ongelma loppuvaiheessa oli saada moottorin vääntömomentti pysymään riittävän suurena tyhjäkäynniltä liikkeelle lähdettäessä. Siihenkin säätö löytyi kunhan laittoi sytytysennakon riittävän aikaiselle kun kaasuläpän aukeama on vain 0 – 8 prosenttia. Juuri tuo tyhjäkäynnin yläpuolinen alue vaikuttaa vaikeimmalta säätää. Siinä kun tapahtuu monia asioita pienellä aikaa ja pienin portain ja hyvin vähällä ilmamäärän muutoksella. Liian suuri kiihdytysrikastus tukehduttaa moottorin ja liian pienellä ei tule voimaa. Rikastuksen kesto, aloitusnopeus, kaasulaäpän kulmamuutos, sen nopeus ja määrä kun ovat kaikki säädettävissä ja vaikuttavat toisiinsa. Kyllä vehkeen saa helposti kovaa kulkemaan mutta tasainen hitaus on vaikeampaa.

Vielä on katseltavaa kylmäkäynnistysasioiden suhteen. Toistaiseksi ovat aamut olleet niin lämpimiä että alle 15 asteen käynnistystä ei ole päässyt kokeilemaan. Arvot ovat arvotut ns Stetson-Harrison-menetelmällä.
Odotankin innolla aikaa jolloin saa käynnistää alle nollan lämpötilasta...

Edellisessä viestissä ollut sytytyskäppyrä ei ole enää ensinkään käytössä. Siihen on tullut kaikenlaista mutkaa lisää kuten vastaavaan ruiskutuskarttaankin.
Ja jos vanhat merkit paikkansa pitävät muutoksia seuraa jatkossakin. Nythän on vasta ajettu tavallisella E95-bensalla.
Tämän järjestelmän etuhan on joustavuus niin polttoaineen kuin käyttöominaisuuksienkin suhteen.

Lievä latausjärjestelmän tehottomuusongelma on ratkaistu kahdella tapaa: pienempitehoinen ajovalopolttimo ja hankittu suurempi laturi jota ei kuitenkaan vielä ole asennettu. Laturi asennetaan ehkä vasta ahtimen asentamisen yhteydessä samaan vetojärjestelmään. Teho nousee 280 watista 550 wattiin. Samalla saadaan entinen laturin sijainti hyödynnettyä muita toimintoja varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti