sunnuntai 1. elokuuta 2010

Moottorin lämpötilanturi toinen yritys


Uusi ja toimiva paikka lämpötila-anturille
Anturi on nyt sekä lähellä moottorin kuuminta kohtaa, sylinterikantta, mutta ei seuraa pelkästään sen lämpötilaa vaan myös öljyn ja osittain myös ohi virtaavan ilman lämpötilaa. Bensiinikäytössä asennuspaikka oli ihanteellinen mutta alkoholikäytöllä se antaa hieman liian alhaisia lukemia. Se ei ole anturin tai sen sijoituspaikan vika vaan alkoholi palaa matalapuristeisessa moottorissa varsin kylmänä. 
Ahdinasennuksen jälkeen ongelma todennäköisesti katoaa.

Helppoa ruiskutusmoottorissa
Moottorissa on digitaalinen, suht moderni, MegaSquirt -moottorinohjaus ja Ignitech -merkkinen digitaalinen sytytysjärjestelmä. Molemmat tietokoneella ohjelmoitavia. Lämmön ja kulutuksen hallinta on näin yksinkertaista ja nopeaa verrattuna analogisen sytytyksen ja kaasuttimien säätöön. Eikä tarvitse edes korjaamo-olosuhteita vaan voi säätää ajon ohessa mutta parempi on vaikka pysähtyä säädön ajaksi bussipysäkille.


 
Lämpötilamittaus venttiilikopan öljytilasta.

Pieni ja halpa osa
Lämpöanturi on tuo messingin värinen, kellertävä mutteri venttiilikopassa josta lähtee musta johdin. Anturi on lainattu VW Golfin varaosavalikoimasta. Toiminut siellä samassa virassa. Lämpötila on vakaampi kannen etuosassa sillä se on sylinterikannen kuumempi puoli ja siksi suunnattu ajoviimaa vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti