perjantai 2. lokakuuta 2009

Pyörähistoria

  • Mopoja
  • Erinäisiä japaninpyöriä n. 10 kpl, viimeinen myyty pois 1989.
  1. 1988 Moto Guzzi GT 850, vm. 1973, ostettu käytettynä, myyty pois 1999.
  2. 1989 Moto Guzzi NTX 750, myyty pois 1991.
  3. 1991 Ducati Paso 906, vm. -89, ostettu käytettynä, myyty pois 1993
  4. 1992 Moto Guzzi TT 650 + sivuvaunu, vm. -86 ostettu käytettynä, myyty pois 1995.
  5. 1993 Moto Guzzi Quota 1000, myyty pois 1996
  6. 1996 Moto Guzzi V10 Centauro, käytössä edelleen. Mekaanisesti ahdettu. 
  7. 1997 Benelli 750 Sei, vm. -76, ostettu käytettynä, kunnostettu, myyty pois 2015. Youtube ääniäyte.  Sei 750 
  8. 1997 IC 350 Planeta Scrambler, vm.-92, ostettu käytettynä, kunnostettu, myyty pois 1999.
  9. 1999 Benelli Tornado 650 S2, vm. -76, ostettu käytettynä, ei rekisteröity myyty edelleen 2013.
  10. 2000 Benelli 750 Sei Endurance, vm. -75, ostettu käytettynä, myyty pois 2011.
  11. 2000 Honda 350 Scrambler, vm. -73, ostettu käytettynä, kunnostettu, myyty pois 2002. Ostettu takaisin 2014.
  12. 2001 BMW R80 LT, vm. -85, ostettu käytettynä, myyty pois 2003.
  13. 2003 Cagiva 650 Alazzurra, vm. -86, ostettu käytettynä, myyty pois 2005.
  14. 2005 Moto Guzzi Breva 1100, myyty pois 2016.
  15. 2009 Moto Guzzi California T3, vm. -82, ostettu käytettynä, käytössä edelleen etanolikäyttöisenä. Digitalisoitu. Mekaanisesti ahdettu.
  16. 2012 Moto Guzzi California 3, vm. -89, ostettu käytettynä trike-projektin kantapyöräksi. Digitalisoidaan. Rekisteröity L5e-luokkaan, käytössä. 
  17. 2016 Moto Guzzi California 3, vm. 89. ostettu käytettynä. Varaosiksi muihin projekteihin.
  18. 2016 Moto Guzzi California 1400 GTS. Käytössä.
Pyörät numero 2, 5, 6, 14 ja 17 hankittu uutena.

Tällä hetkellä käyttökuntoisina tai ainakin kesään 2018 mennessä:
Moto Guzzi Centauro V10, California T3, California Adamant L5e-trike, California 1400 GTS. Honda 350 CL. Ainakin yksi lisää tavoitteissa.

Moto Guzzi Quota 1000.

Entinen Quotani on vaihtanut väriään matkallaan. Silloin kun myin sen pois oli mittarissa vasta 73000 kilometriä. Ehkä paras ja monipuolisin pyörä joka minulla on ollut. Tällä kävin useita Etelä-Euroopan reissuja sekä Norjassa Pohjan- ja Jäämeren rannoilla. Sopii sekä metsäautoteille että autobaanalle. Huippunopeus karvan yli 200 km/h. Todella loistava jousitus joka sallii rajujakin manööverejä. Haittatekijänä noin 300 kg paino ajokunnossa. Muutama nolo tilanne pehmeällä alustalla opetti pysymään kiinteällä alustalla.

 Entisöimäni 850 GT Ruovedellä 2007.

Myydessäni oli mittarissa yli 300.000 km. Tällä kävin Euroopan ja Lapinreissuja ja mm vuonna -91 kävin Mandellossa tehtaan kokoontumisessa pokkaamassa taulun seinälle. Ostokoeajon tein Nordkappiin yhden viikonlopun aikana. Rento ajettava. Toimi hyvin myös talviajopyöränä. Varmatoiminen.

Ducati Paso
Pyörään liittyy  moottoripyöräteollisuuden historiaa.
Saman näköinen tätä edeltävä, öljyjäähdytteinen malli, 750 Paso (Nimetty Renzo Pasolinin mukaan) oli tämän tyylilajin Äiti. Pekka Neste kirjoitti kyseisen pyörän testikoeajossa kiittäviä arvosteluja ja totesi heti perään että muotoilu on liian futuristinen joten siitä ei ole myyntimenestykseksi. Ei mennyt kuin pari vuotta niin suurin osa sporttipyöristä oli tämän näköisiä!

Tuo omani on mallimerkinnältään Paso 906. Valmistaja Cagiva. Viimeinen Ducatin iso vesi-Pantah jossa oli kaasutin. Tämän pyörän runkotekniikka on alunperin lähtöisin Italiassa sign. Tamburinin kynästä mutta tilaajana Yamaha. Erinäisten sattumusten kautta piirustukset kulkeutuivat Cagivalle (ent Aermacchi nyk MV Agusta) joista pikapikaa tehtiin kilpailijaa japanilaisille.

Vasta seuraava malli oli todella kilpailukykyinen: Paso 907. Muuten samanlainen mutta 17 tuuman kumeilla ja integroidulla Marelli M16 -moottorinohjauksella. Tuli markkinoille pari vuotta liian myöhään. Japanilaiset putsasivat pöydän ulkonäöllisesti identtisellä  CBR1000/CBR600 -mallistolla.

Omani oli nautittava ajaa eikä siinä ollut koskaan paljon puhuttuja kaasutinongelmia (automallin tuplakurkku-Weber) Renkaita ja ketjuja kului niin ettei tilinväli tahtonut piisata.
Mutta pahin haittapuoli oli satula. Mukavuus muuten hyvä mutta sukuelimille ei ollut annettu mahdollisuuksia: sadan kilsan jälkeen kuski käveli kuin hevosmies ja kiveksiä pisteli kun puutumus alkoi helpottamaan. Rakensin tästä myös nakuversion mutta siitä ei ole kuvaa otettuna.
Keräilykappale nykyään, kuten 907 myös.

  
Oma Pasoni. Kuva on otettu -92 tai -93 Savojärvellä.

Paso. Tehtaan mainoskuva.

 Nykyinen käyttöpyörä California 1400 GTS 2017 asussaan.

Kovin nopeasti mittariin tupsahti yli 15000 km lukemat. Matkakäytössä parhaimmillaan. Polttoainetankki vain reilut 20 litraa joten tankkausväli käytännössä noin 300 km. Erittäin sovelias, lyhyttä tankkausväliä lukuunottamatta, pitkien matkojen taivaltamiseen.

1400 GTS:ään on tehty runsaasti muutoksia. Kaikki ei näy päällepäin.
Linkki muutosluetteloon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti