torstai 20. syyskuuta 2007

Hirvikolari


Kaupungin kadulla
Aamulla, silloiselle työpaikalle mennessä, 12.9.2007 noin viittä vaille kuusi Nokian Rounionkadulla syöksyi hirvi kadulle puistosta vasemmalta puolelta tietä.

Melkein väistin
Törmäystä ei voinut välttää vaikka nopeutta ei ollut kuin noin 60 km/h.
Koitin tehdä väistöä hirven taitse mutta osuin pyörän etuhaarukalla hirven takajalkoihin ja itse hirven takalapaan. Hirveltä irtosivat takajalat. Ihan irti.

Mätkähdys ja liuku
Putosin hirven yli asfaltille ja pyörä liukui perässä samaan suuntaan tien reunaan.

Pyörällä omat kuviot
Vähän ennen vauhdin pysähtymistä pyörä nousi pystyyn ja kaatui toiselle kyljelleen jolloin yletin kääntämään virta-avaimesta pyörän sammuksiin.

Apua tilanteessa
Perässä autolla tullut nuorimies soitti aluehälytykseen. Paikalle saapui ambulanssi ja poliisi. Poliisi lopetti hirven ja minut kyydittiin sairaalaan ambulansiilla. Isompaa kiirettä ei ollut. Itse asiassa naapuritaloon jossa silloinen verstaani oli. Yhdessä Mr Mooren taannoisen pajan kanssa.

Kuvia rikkinäisellä kameralla
Ehdin kuitenkin ottamaan kuvan kaatuneesta pyörästäni. Kameran näyttö oli sökö mutta kuvaa syntyi.

 Öljypohja osoittaa Tampereen suuntaan.

Molemmat puolet
Pyörä liukui vasemmalla kyljellään ja suistuttuaan osittain pientareelle kääntyi vielä toisellekin kyljelleen. Henkisesti teki kipeää.

Vauriokuvia joissa kaikki vaivat eivät näy.

Pyörä korjaamolle
Nämä muut kuvat on otettu pari päivää myöhemmin silloisen ylöjärveläisen Guzzi-liikkeen JJ Motoringin pihassa.

Kalliit osat
Keulavauriot olivat merkittävimmät viat. Pyörän korjaus v. 2008 maksoi vakuutusyhtiölle yli 11000 Euroa. Minulle 250 Euron omavastuuosuuden. Bonusmenetystä ei tullut. Korjaamon mukaan vakuutustarkastaja oli sanonut että jos olisi ollut japanilainen pyörä olisi tarjottu korvaukseksi uutta pyörää mutta kun on eurooppalainen niin korjataan.

Osavaihtoja
Keulan toinen teleskooppi, molemmat vanteet, mittaristo, ajovalo, tankki, sivulaukut, vilkut, pikkuosia kuten pleksi, pakokäyrä, jalkatapit, kahvat, peilit jarrulevyt, jne. Jännä juttu sinänsä että parissa osapaketissa oli päällä Hondan tarrat.

Uudet ajovarusteet
Ajovarusteet tietenkin menivät risaksi kuten kypäräkin. Vakuutus korvasi. Sain paljon arvokkaammat tarpeet vakuutuksesta. Kuvassa näkyvä kypärä maksoi aikoinaan 49€. Bilteman ajopuvun sijalle tuli Rukka. Myin sen pois ja ostin uuden toimivan puvun Biltemasta.

Jälkivaivoja
Myöhemmin todettiin ranteeni murtuneen mutta sitä vikaa ei sairaalan ensiavussa huomattu. Siitä onkin sitten pitkä juttu joka päättyi siihen että minut laitettiin eläkkeelle alle kuuskymppisenä. Leppoisaa on.

Vaivat
Vasta oltuani pari päivää töissä alkoi ilmetä oireita vakavammasta kuin vain venähdyksestä. Yksi nivelside oli myös irronnut.
Siitä tuli pitkäaikainen vaiva joka ei ole parantunut entiselleen, ainakaan vuoteen 2012 mennessä. (Ei myöskään vuoteen 2019.)

Taistelua vakuutusyhtiön kanssa
Korvauksien saaminen vakuutusyhtiöltä oli monen oikeusasteen takana. Maksoivat kuitenkin yli puolen vuoden työkyvyttömyysjaksoni palkan, lauantait mukaan lukien, vakuutusoikeuden päätöksen perusteella. Jouduin kyllä omalla kustannuksella, 710 Euroa, hankkimaan ranteesta magneettikuvannuksen.
Myöhemmin oireisiin liitettiin lisää. 

Ei oma vaan työnantajan vakuutus
Koska onnettomuus tapahtui työmatkalla olin työnantajan ottaman vakuutuksen piirissä. Siitä vakuutuksesta jäi todella paha maku. Toiminta oli hidasta ja byrokraattista mutta hyvän asianajajan avulla sain kohtuullisen eläkkeen. Vakuutusyhtiölle se on pisara meressä.

Miten pyörä
Pyörähän tuli erinomaiseen kuntoon. Kymmeniätuhansia kilometrejä useita vuosia syntyi vielä ennen kuin Breva lähti maahantuojan hyvittämänä vaihdossa 1400 Californiaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti