Palaute
Oli erään henkilön viesti blogissani että moottoripyöräni olisi lainvastainen kun siinä on auton rengas takana ja etukumi on mp-rengas. Asia ei ole niin selkeä.
Katsastuksen kautta
Maassamme on katsastusyrityksiä luvallisine insinööreineen ja sen yläpuolella Testmill. Jälkimmäistä tarvitsin vain sisäkaarteeseen kallistelevan triken vuoksi koska se oli ennenkuulumaton ratkaisu. Siinäkin tärkein asia oli se että kyse on omavalmisteesta. Sehän on, vähintäänkin, epäilyttävää. Triken katsastus, kaikkenaan eri maksuineen, ei ollut halpa. Toinekin tekemäni trike meni Testmillin syynistä läpi.
Ensimmäinen epäilyttävä
Sen sijaan soolopyörän, Moto Guzzi California 1400 GTS, renkaanvaihto tyylistä toiseen oli viereisessä lähiössä toimivan katsastusaseman leipiä. (Takana auton rengas, edessä vakio mp-rengas.) He katsoivat että niin on auton kumi alla ja kirjoittivat rekisteriotteeseen vaihtoehtoisen rengaskoon. Ei sen kummenpaa. Maksoi muutaman kympin. Toimenhaltijan tekemää koeajoa ei ollut koska katsureilla ei ajokorteissaan kirjaimet riittäneet. Eikä heillä ollut kypärääkään. (Ehdottivat että he seuraavat katseella ja tekisin normaaleja ajotoimia.) Ajelin näyttäviä ajokuvioita konttorin asfalttipihalla, kiihdytin ja jarrutin. Sanoivat että takarengas ei lukittunut täysjarrutuksessa. Piti selittää että pyörässä on abs-järjestelmä. Oli heille uutta. Paljon hankalammissa katsastuksissa olen ryvettynyt mutta voitokseni, tosin ajan kanssa, olen nekin hoitanut. Katsastuksen voi aina pyytää keskeytettäväksi ettei tule ajokieltoa ja pyytää katsurilta lausunnon keskeytyksen syystä. Mielestäni on väärin että asiakkaalla pitää olla vähintään yhtä hyvä lainkirjaimen hallinta kuin viranomaisella että voi hoitaa asioita asiallisesti. Vai onko niin että he jotka eivät ole vaivautuneet pelaamaan lainsäädännön asetusten parissa ovat kateellisia?
Lain noudattaminen
Yksittäiselle henkilölle, näissä liikennevälineiden teknisissä asioissa, on paljon kahlattavaa: päästöjen tosittaminen, rakenneosat ja niiden toiminta eri aikoina, mahdollisesti tehdyt muutokset, muutosajankohta ja niiden tosittaminen virkamiehen ymmärrystasolle. Laki kun on ajan mittaan muuttunut ja ajoneuvoja on eri ikäisiä. Tyypillisesti vanhempaa kalustoa on helpompi muuttaa nykypäivänäkin koska lainsäädäntö oli ajoneuvon markkinoille tulon aikoihin sallivampaa. Mutta kyllä nykysäädännön kanssa jotenkuten pärjää ja oppii itsekin pelaamaan virkamieskunnan kanssa.
Kymmeniä tuhansia
1400 Californialla olen ajanut vasta hiukan vajaat 60000 kilometriä joista yli kaksi kolmasosaa siten että takapyörässä on auton rengas. Halvempi, pitävämpi ja kestävämpi. Yli kaksinkertaisesti. Kokemuksesta. Saan silti viestejä motoristeilta että teen lainrikkomuksen. No en tee kun olen hakenut papereihin merkinnät aiheesta. Noudatan aina lain kirjainta. Poliisi ei ole asiaan erityisesti kiinnittänyt huomiota. Toki ratsiaan olen joutunut mutta en koskaan ole sakkoa saanut. Toki, jos ajaa karkuun, niin pitää olla nopea. Siitäkin on kokemusta useamman kerran. Vaan rikokset ovat vanhentuneet. Lisäksi kun omistaa useita moottoripyöriä niin ei herätä turhaa huomiota yhdellä. Olkoon tallissa... Jäähtymässä.
Erinomaista oppia
Kun on ollut eri instanseissa joko luottamusmiestasolla, poliitikkona, asiantuntijana ja harrastajana on tullut kaikenmoista vastaan. Nyt, eläkkeellä, voi vielä neuvoa kysyvää mutta sillä erolla että en enää seuraa lainsäädännön kehittymista enkä ole jäsenenä tai toimihenkilönä em. organisaatioissa. Mutta voin opastaa tiedon ääreen. Suurin osa nykytoimenhaltijoista ovat kokolailla helposti tavoitettavissa nettisivujensa kanssa. Pitää kuitenkin olla hieman malttia sillä kyseisillä virkamiehillä tai toimenhaltijoilla voi olla melkoisesti kiireitä. Vastaus voi tulla viiveellä. Itse olin vain asioiden johdossa mutta organisaatioissa asiat käsitellään. Tuskin kukaan tekee päätöksiä aivan yksin. Aina on porukkaa takana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti