Pyörän varusteisiin lisäyksiä
Pääkäyttöpyöräni Moto Guzzi 1400 California täyttää kohta seitsemän vuotta. Kilometrejä on tullut yli kuusikymmentätuhatta ja kertyy lisää viikoittain. Kesähän ei ole vielä edes puolessavälissä. Merkittäviä vikoja tai vaivoja ei ole ilmennyt. Teen ennakoivat huollot itse ja jos tulee korjattavaa tai vaihdettavaa niin sekin tapahtunee omatoimisesti jos terveenä pysyn. ABS, vakionopeussäädin ja rengaspainevahti ovat alkuperäisvarusteita.
Pyörän uudesta oston jälkeen
Ostin vain peruspyörän. Siihen vaihdoin satulan kaksiväriseksi ja kahdelle henkilölle. Laitoin touring-pleksin, siirsin astinlautoja parempaan asemaan ja säädin jarru- ja vaihdepolkimet ergonomisempaan asentoon.
Lisävarusteet
Navigaattori, kaksi action-kameraa joista toinen kuvaa taaksepäin. Lisäksi tein kaatumaraudat eteen ja taakse. Samoin takalokasuojan
jatkeen lasikuidusta. Samalla heitin alkuperäisen, varsin massiivisen, rekisteritelineen romulooraan. Sivulaukut Guzzin valikoimista. Tarvikkeena
takalaukun ostin pikkuvikaisena, halvalla, Storm-Motorista jonka
kunnostin uutta vastaavaksi. Lisäjarruvalo taakse takalaukun telineen alle, takasumuvalo ledeillä. Lisävalotelineen tein keulan alakolmion
alle ja siihen neljä valaisinta: lisäpitkät ja sumuvalot. Ison pleksin, eli tuulisuojan, alajatkeiksi tein kiinnikkeet ja laitoin pleksilevyt. Pleksin yläpään jatkeeksi hankin Storm-Motorista valikoiman isoimman, säädettävän ilmaohjainpleksin. Se vie pyörteet pois kypärästä. Voi ajaa sataa visiiri auki.
Kameroista
Yksi vanha action-kamera saa ryhtyä lepäämään. Hankin sen tilalle uudenaikaisemman ja sekä muistikapasiteetiltään moninkertaisen. Saa taltioitua reissuja, omia ja muiden ajovirheitä sekä tapahtumia. Myös pokkari sekä pitkäputkinen järjestelmäkamera löytyy. Jälkimmäinen on mukana "tärkeillä" matkoilla.
Muut killuttimet
Kaatumarautojen suojaksi liimaamani "kromiset" muovilistat Biltemasta. Tarvikelämpökahvat koska olivat huomattavasti edullisemmat kuin merkkikohtaiset. Sinkittyjen ruuvien vaihto ruostumattomiin niissä kohteissa joissa ei tarvita suurta lujuutta. "Krominapit" kuusiokoloruuvien kantoihin estämään lian pääsyn ja antamaan bling-bling-tunnelmaa. Tankin sivupeltien maalautus valkoisiksi ja omatoimiset kaksoisraitateippaukset niihin. Kaksois-usb ja tupakinsytytinliittimet ja ja niiden teline ohjaustankoon alumiinista. Omaa työjälkeäni. Kuten sähkötyötkin. Ohjaustangon päissä on omavalmisteiset "kaatosuojat" kiillotetusta lentokonealumiinista.
Kromi ei ole kromia
Toki kromiakin on mutta vähän. Suurin osa joka näyttää kromille onkin killotettua ruostumatonta terästä kuten pakoputket. Käytännössä hyvin pitkäikäiset. "Mustakromisiakin" osia on kuten vaihtamani ohjaustangon Guzzin valikoimista tosin sekin, vaihtokaupalla toisen Guzzistin kanssa. Myös kiillotettua alumiinia on jonkin verran josta osa omia valmisteitani.
Moottorinohjaus
Alkuperäiseen en ollut tyytyväinen. Tein säädöt itse GuzziDiagilla. Ensimmäinen kesä meni harjoitellessa säätämistä mutta toisena keväänä kone lauloi siten kuten olin halunnut nuotittaa. Prosessi ei haitanut ajamista kuin välillisesti. ABS-jarruihin ja luistonestoon en ole kajonnut ohjelmointimielessä. Luistonesto sorapinnalla on varsin herkkä reagoimaan. Ajomoodina Touring. Muut moodit ovat joko yliherkkiä tai hermostuttavia koska reagointi kaasukahvan liikkeisiin on, mielestäni, yliherkkää.
Moottori, vaihteisto sekä perävaihde
Ovat saaneet RVS-käsittelyn. Eivät ihmeemmin melua eivätkä lämpene paljoakaan. Merkitsee että kitka on alhainen ja kone käy nätisti eikä vaihteisto ujella kuten olen muiden kuullut kertovan.
Jarrut
Niihin kajosin sen verran että viskasin roskikseen alkuperäiset jarrupalat. Olivat sintteripaloja. Tilalle laitoin pehmeimmät "mustat" jarrupalat. Jarruissa on tehoa edelleen mutta jarrulevyjä säästyy. Em. palat eivät ole kalliita. Brembon tuotteita kylläkin kuten muukin jarrutekniikka.
Kuvia tulee myöhemmin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti