tiistai 6. toukokuuta 2025

Pari kameraa

 

Action
Kyseessä muutaman kympin kamerat joissa toisessa on 32 gigaa ja toinen on tuplasti tallenuskykyisempi. Siis halpoja ja ikääntyneitä. Hankin niihin uudet akut. Toinen tulee ohjaustankoon ja se jälkimmäinen takatavaratelineen alapuolelle kuvaamaan taapäin. Jälkimmäiseen on syynä se että että jotkin autoilijat luottavat liikaa autonsa automaattisiin jarruihin. Ajavat aivan liian likellä takalaukkua. Jos jarruttaisin äkisti niin ei Teslan automaattijarrutus kerkeisi painavaa autoa jarruttamaan vaan niskoille tulisi. Siksi laitan kameran takalaukkutelineen alapintaan. Ehkä jo, pelkkä kameran vesitiivis suojakotelo, ehkäisee joitain autoilijoita perässaroikkumasta. Ilmiö kiusaa eniten Tampereen Läntisellä ja Itäisellä moottoritiellä. Myö Kolmostie on taajamakohdissa joskus rasittava. Vaan kun lähden Tampereelta itään niin saa ajella rauhassa aina Päijänteen rantaan saakka. Sillä suunnalla ei liika liikenne häiritse paikallisteillä. Vanha Kolmostiekin on nyt Kakkosnelonen. Toki Tyrväänkin suunta kiinnostaa kunhan paikallinen kesäkahvila avaa ovensa Vammalassa. Sorateitäkään en vierasta. Ylöjärven Kuljun tuulimyllymäen järvimaiseman ohella voi nauttia paikallisen ravintolan tuotteita uudella, katetulla terassilla tai sisätiloissa. Vappulounas oli maittava. Lievää ruuhkaakin ilmeni. Aukioloajat kannattaa vilkaista ennen kuin ajelee turhaan. Jos maaseutuajelu ei natsaa sorapinnalla niin samanniminen ympärivuotinen kahvila-ravintola löytyy Ylöjärveltä kauppakeskus Elosta Uuden Kuruntien varresta.

Etukamera
Sellainen on ollut jo vuosia. Pääasiassa olen kuvaillut joitakin ajamiani teitä maisemineen. Myös satunnaisia tapahtumia ja muita tarpeellisiksi kokemiani asioita. Yksi tien yli juossut, vahinkoa hiponut kauris, teki melkein kontaktin. Juuri sitä en kuvannut. Hirvikolarin aikana ei ollut kameraa kuin taskussani koska oli pimeä aamu. Välittömästi tapahtuman jälkeen itse kuvaamissani ja myöhemmin poliisin tarkastamien kuvien perusteella vakuutusyhtiö teki korvauspäätöksen. Paikalle kutsutut poliisit olivat aluksi sillä linjalla että olen vain kaatunut omasta syystäni ja taitamattomuuttani. Syyttivät lukkojarrutuksestakin abs-pyörällä. Kamera siis voi, myös, tallentaa onnettomuustilanteissa ajantasaisia asioita mitä tapahtui ja miksi. Vaan toivon että vain maisemia...

Kameroiden akkujen lataus
Ajon aikana ei kameroiden akkuja voi ladata, koska niiden vedenpitävät kotelot eivät sitä salli, pitää olla vara-akku tai sitten vain pysähdysten aikana lataus pyörän akusta. Pyörissäni on sekä usb- että tupakinsytytinliittimet eri latausprosesseihin.

Ehkä toiseen koteloon reikä
Saattaisin vanhempaan kamerakoteloon tehdä jämptin reiän siihen kohtaan missä on kameran latausliitin. Liittimen läpiviennistä pitänee tehdä vesitiivis. Asiaa pitää harkita. Näin ei olisi kameran akun varassa vaan virtaa tulisi pyörän akusta. Muut liittimet ja johdotukset ovat jo olemassa. Toisaalta, ei sateessa kuvattu tallenne ole kovin hyvä koska sadevesi pilaa kuvanlaadun. Jonkinlaista o-rengastiivistettä voisi soveltaa.

Resoluutio
Kameroiden kuvan perusasetus on aina maksimitallennustarkkuus. Todellisuudessa selviää paljon pienemmällä resoluutiolla silloin kun pitää selvittää liikennetapahtumia ja missä, ylipäätään on ollut. Järjestelmäkamerallani tulee parempia ottoja jos haluan mutta vain staattisissa olosuhteissa. Pienimmälläkin resoluutiolla näkee mitä on tapahtunut. Akku tykkää kuvata pidempään kun ei kuormita sitä liikaa. Näytön kirkkaus alemmalle tasolle ja päälläoloaika minimiin. Eipä ajaessa saisi mitään selvyyttä mitä pieni ruutu näyttäisi. Korkea resoluutio syö tallennustilaa enemmän kuin alhaisempi. Eli tallennettu ajoaika pitenee.

Miksi tallennus
Olen joutunut, tahtomattani ja ilman omaa syytäni, liikenneonnettomuuteen ja halvaanuin oikealta puolen. Tässä tapauksessa paikalle saapuneet poliisit kyseenalaistivat onnettomuuden syyn ja epäilivät minua sen aiheuttajaksi. Pystyin, kuitenkin, todistamaan sekundaarisilla seikoilla miksi onnettomuus tapahtui enkä voinut olla siihen syyllinen vaikkakin siinä vammauduin ja prätkä meni päreiksi. Jos olisi ollut kamera silloin tagossa niin ei olisi tarvinnut asian suhteen rähjätä. Vaan on se aina ollut niin että syyllistä epäillään!

 
 Vasemmalla uudempi hankinta. Melko yhteneväisiä. Kamerakotelo kuljetukseen ja siinä tasku lataus/kytkentäkapelille ja muistikorttitasku.
 
Kuljetuskotelo
Sellaisia on, toistaiseksi, vain tuo yksi. Toinenkin tarvitaan. Pitänee pitää silmät auki ja kiertää kirpputoreja. Tuo edellinen on jostain niistä peräisin. Koteloon mahtuu myös muistikortit että vara-akku. Pyörässä on usb-liitin kameran akun lataukseen. Lisäksi takaboksissa eri standardien latausliittimiä johtimineen.
 
Denver on köppäisempi
Siinä tallennuskyky on vain 32gb eli puolet siitä mitä Waltterissa. Mutta kun pikkurahalla sai... Lisäksi vesitiivis kotelo ja useita eri kiinnitysvarusteita. Koteloihin sopivat uudemmatkin kameramallit.
 
Waltterin vanha akku. Vetelee viimeisiään. Lataantuu äkkiä ja tyhjenee nopeasti.
 
Uusi kiinanpatteri. Tällä mennään ainakin tuleva suvi. Ulosvetosuikale on kätevä lisävaruste. Yllättäen tarpeellinen sillä akku on ulkomitoiltaan alkuperäistä isompi.
 
Takakamera toistaiseksi tässä kohtaa. Putoamisenestovaijeri pitää vielä asentaa. 

Keskellä, edempänä ja alempana olisi parempi
Siihen pyrin. Kameroiden pakkauksien mukana tulee monenlaisia kiinnikkeitä mutta ei sitä jonka tarvitsisin. Pitää suunnitella ja tehdä itse. Saa juuri sellaista kuin tulee. Sillä kiinnitän kamerajalan kennorakenteiseen takalaukun kiinnityslevyyn. En halua porata reikiä rakenteisiin.
 
Lisäjarruvalo
Tein joskus havainnon että kuvassa näkyvillä olevat takavalot eivät ole aivan selkeimmät niin laitoin hieman tehokkaamman led-jarruvalon takalaukun pohjalevyyn. Tarkoitus olisi laittaa kaatumarautojen takakulmiin myös lisävilkut.
 
Etukamera kiinnikkeessään. Vasemmalla tuulisuojan reuna. Uskottavan näköinen kamera kotelossaan.
 
Kameran jalan kiinnitys
Tein kytkinnestesäiliön kannen päälle toisen kannen jossa on kiinnityskohtia kameralle. Samoilla ruuveilla on kytkinnestesäiliön kansi kiinni. Vaijeri estää kameran putoamisen jos ruuvit sattuvat löystymään. Tukeva kohta eivätkä tallenteiden kuvat, katsottaessa, ole tärisseet tai muuta häiriöitä. Denverin vesitiivis kotelo on hieman kehittyneempi kuin Waltterin. Kamerat sopivat toistensa koteloihin. Nyt koettelen näinpäin.
 
Etukameran kiinnitys, kytkinnestesäiliö ja moottoriöljynlämpömittari.
 
Muita mittareita
Pyörän mittaristo on monipuolinen ja sieltä löytyy muunmuassa lambdanäyttö molempien sylintereiden palotapahtumista. Kellonajan, tripin, vaihdenäytön, kierrosluvun, akun lataustilan, nopeuden ja parin muunkin asian näytöt ovat pyörän alkuperäisessä mittarissa. Se myös ilmaisee jos on jotain vikaa pyörän järjestelmissä. Vikalogista voi helposti lukea tietokoneella tai puhelimella vikakoodit jos sellaisia ilmenee. Toki tarvitsee asianmukaisen ohjelmiston latauksen ja liitoskaapelin. Ohjelmisto on ilmainen ja myös suomeksi.
 
Takakameran kotelo asennettuna. Paikka saattaa vielä vaihtua. Varoitustarra muistuttaa että liikaa ei pidä tavaratelineelle lastata.
 
Isolla muistilla
Jos ostaisi kameran jossa on todella iso muistitila niin sille voisi tehdä myös jatkuvan latauksen eli akun tyhjeneminen ei keskeyttäisi kuvausta ja muisti hiljalleen täyttyisi. Sitä varten pitäisi kehitellä koteloon vesitiivis läpivienti että kamera olisikin, akun sijasta, pyörän akun ja muun sähköjärjestelmän varassa. 
 
Muut hankinnat
Samalla reissulla ostin Triosoftilta muistikortteja eri tallennuskyvyillä kun hain uusia akkuja muihin laitteisiini A-Paristopisteestä Tampereen Rautatienkadulta jonka varrella, eri puolilla, mainitut liikkeet ovat. 

Onhan noita
Akkuja ja muita paristoja myy, muunmuassa, Tokmanni, Clash Ohlson ja muutkin räähkämyymälät. Niissä ostos on omalla vastuulla. A-Paristopisteessä annetaan myös opastusta akkuasioissa ja selvitetään minkä tyyppinen akku olisi sopiva kuhunkin laitteeseen ja on myös paristojen vaihtopalvelu kuten rannekellojen akkujen vaihto. Edelläni oli kaksikin henkilöä jotka toivat kellonsa akunvaihtoon. Odottaessa. 

Ohessa vahausta
Tavarateline on kromattua rautaputkea. Olen havainnut että niitä on muilla käyttäjillä murtunut. Tämä ei ole, ainakaan vielä. Toki takalaukun pakkaaminen painavalla tavaralla ei ole suositeltavaa sillä pyörän painopiste nousee korkealle ja siirtyy taaemmaksi. Vaikuttaa ajettavuuteen. Koska takalaukun pohjalevy oli irti kameran asennustöiden aikana vahasin tavaratelineen kromipinnat. Ovat hyvässä kunnossa viimevuotisen vahauksen jäljiltä mutta varsin likainen. Nyt on siisti ja vastustaa korroosiota. Painavat kamat sivulaukkuihin ja kaljakeissit takapenkille. Takalaukussa on vaatteita ja muuta kevyttä tarvetta.

Ajoon lähtiessä
Kameroiden kytkentä toimintaan sekä suuntaus. Suuntauksen kiristysruuvien tarkastus ja kiristys. Muutaman kerran olen kuvannut joitakin kymmeniä kilometrejä pelkkää asfalttia noin metrin korkeudelta. Varsin tylsä video. 

Kokemuksia ajossa
Ajelin pitkän taipaleen teillä Pohjois-Pirkanmaalla hiljaisia teitä eli takanani ei ajanut isommin kukaan mutta palatessa Parkanon kautta kotiinpäin ajaen kolmostiellä ajelin mittarinopeutta 106 - 108km/h joka on navigaattorin mukaan noin sata kilometriä tunnissa. Liikennettä oli kohtuullisen paljon. Ajaessani jotkin autolijat tulivat varsin lähelle ja jatkoivat siinä. Samoin teki pari muutakin ensin mutta likelle päästyään ottivat etäisyyttä. En pysty sanomaan että oliko se mitä ajattelin vai vain niillä hetkillä tapahtuneita asioita muista syistä. Matkaa kyseisellä tiellä ajoin vain noin 15 kilometriä kun siirryin pikkuteitä pujottelemaan. Vanhempi kamera oli takana ja siinä kesti akku vajaan tunnin. Uudemman etukameran kestosta ei tullut tutkittua tulosta akunkestosta. Jatkossa seuraan asiaa uudelleen. 

Lika
Takakamera, vaikka olikin kuiva sää, ei pysynyt kovin puhtaana. Etupyörä pölyyttää ja takapyörä lisää pölyä ja pyörittää sitä korkeammalle. Pieni määrä oli kamerakotelon linssiin tarttunut. Kesän mittaan saattaa likaisuus vähentyä mutta sateella lienee taapäin kuvaaminen olla hankalaa. 

Takakameran sijainti
Looginen paikka lienee takalaukun päällä tai sen takana. Toisaalta ne paikat ovat varsin arkoja. Yksi idea olisi laittaa kamera takalaukun sisään sen kanteen. Olisi turvassa ja suojassa. Toki se veisi hiukan tilaa laukun sisältä ja kanteen pitäisi tehdä reikä ja reikään hyvälaatuinen lasi. Laajan kuvakulman vuoksi aukon pitäisi olla iso. Jos kamera on piilossa sen pelotevaikutusta ei ole. Mutta muita etuja kyllä. Ehkä ei tarvittaisi edes koteloa vaan pelkkä kamera. Toisaalta, pelkässä kamerassa ei ole kiinnityskohtia kuten on kotelossa. Kiinnityosa pitäisi liimata kameran runkoon.

Jatkossa pukkaa, kunhan säät sallivat, kuvia ajoreissuilta ja, ehkä, videoita... 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti