Toimia tiedossa
Takarengas on puolipitoinen tai hieman paree. Sillä ajelen tämän suven jos kuntoa riittää. Etukumi on kulunut vasemmalta sivultaan melkein kulutusmerkkeihin asti. Keskellä on pintaa ihan hyvin. Mutta kulunein kohta ratkaisee. Uusi etukumi on ostettuna. Nyt hieman urheilullisempi Pirelli. Ostin syksyn poistomyynnistä alle satasella ja laitoin muovipussiin. Lähiaikoina tapahtunee rengastyövaihe.
Pirellin kestosta arvio
Sporttinen kumi. Ei kovin syvä kuvio sekä pehmeää kumia joka kuluu nopeaan. Uskoisin että nätillä ajolla se kestää etukumina koko kesän ajot. Alla vielä oleva Touring-Metzeler on tehnyt töitä jo kaksi suvea ja nyt se alkaa olla vainaa kuten alla kuvasta näkyy. Pirellistä laitan kuvan jutun perään ja seurannan kun joudan kykenemään.
Renkaan oikealla puolella ja keskellä on kulutuspintaa vielä reilusti. Vasemmalla kulumaa liki kulutusmerkkeihin asti. (Vasen on kuvassa oikealla.)
Ajan vielä yhden reissun
Sitten etukumi vaihtuu uuteen. Tuskin kestää enää viittäsataa kilometriä. Jää nähtäväksi kestääkö alemyynnistä hankkimani urheilullinen Pirelli alla koko kesää tai peräti kahta. Asfaltti on vielä karkeaa talven jäljiltä joten mitäpä sille syöttää uutta kumia ihan heti. Nastakumien syömä tie siliää kunhan päivälämpötilat kohoavat. Onhan tämä, ostohinnaltaan arvokas kumi, varsin kestävä. Se on laitettu alle syksyllä -21 eli takana on yli 30000 kilometriä. Pidän hyvänä saavutuksena. Rengas on kulunut sivuiltaan enemmän kuin keskeltä. Liekö eri kumilaatu keskellä? Useimmat eturenkaani ovat kuluneet ensin keskeltä sileiksi.
Renkaat kuluvat toispuoleisesti
Aina vasemmalta enemmän. Syitä ovat tien kaltevuus sillä asfalttiteillä tien keskiosa on korkeammalla kuin reunat. Toinen lienee kiertoliittymät kun niissä kallistaa pyörää on tietä vasten vasen puoli. Osasyyllinen on myös oikeanpuolinen liikenne. Ruotsissa oli ennen vasemmanpuoleinen liikenne. Tornion ja Haaparannan välissä oli erikoinen risteys jossa vaihdettiin puolta. Oikean puolinen liikenne on Venäjän (N-liiton.) peruja kuten moni muukin asia kuten ratojemme raideleveys. Sekä monet näppärät lainasanat ja kiroukset.
Takarengas on palvellut jo toista kesää ja jatkaa ainakin tämän suven jos ei muuta satu.
Viides takarengas
Pyörän alkuperäinen takarengas kesti toukokuulta heinäkuulle. Sitten se oli finaalissa. Laitettiin uusi samanlainen alle. Maksoi hieman yli 300€. Sillä meni se kesä loppuun ja seuraavana suvena laitatin auton renkaan alle. Sen hinta oli allelaittoineen noin 50€. Melkoinen hinnanero. Rengasfirma myi kumin ja laittoi vanteelle. Piti oikein käskea sillä rengasasentaja sanoi että auton rengas ei sovi moottoripyörän vanteelle mitenkään. Ei kaikki koot. Mutta tämä koko käy. Ajolleen asiaa ei juuri huomaa. Kunhan paineet sai säädettyä kohdalleen. Paine on pitkälti rengaskohtainen mallista ja merkistä riippuen. Kuvan renkaassa noin 2,4 baaria. Oikea paine löytyy kokeilemalla kaartamalla eri nopeuksia jyrkkiinkin mutkiin. Ei saa vaappua eikä pistää hantiin kallistamisessa. Renkaissa on siis eroa rakenteellisesti ja se vaikuttaa ilmanpaineeseen, ajettavuuteen sekä jonkin verran mukavuuteen. Muutenhan pyörässä on esimerkillinen jousitus ja sen vaimennus. Säätöjä on. Pehmeää on kulku. Niin asfaltilla kuin sorapinnalla. Keulaputkissa on astetta ohuempi öljy mitä ohjeissa esitetään koska ajo on suurelta osin huomattavasti viileämmässä ilmastossa kuin valmistusmaassaan on ajateltu.
Hyväksyntä
Tiesin jo viranomaisten luokse mennessäni että auton rengas prätkässä on lain suhteen ookoo. Mutta eräiden viranomaisten mielestä ei. Poliisi on pari kertaa yrittänyt sakottaa mutta olen ehdottanut että jos, kuitenkin, katsotaan Trafin tiedostoista miten asia on. Katsottu on. Päänpuistelulla olen selvinnyt. Rengaskoon ja -tyypin olen kirjauttanut Trafin tiedostoihin. Se maksoi muutaman kympin. Ei tarvitse riskeerata että siitä joutuisi tienvarressa riitelemään saati saamaan ansiottomia sakkoja tai ajoneuvosta otetaan ajo-oikeus pois. Suosittelen muillekin jos vanteessa vain on leveyttä runsaasti. Sanoisin että noin 180 mm:ä alkaen. Ei toki urheilullisiin pyöriin. Auton kumissa on hyvä pito. Kumiseos on pehmeää. Ja varmasti kestää kun kestää painavan auton etukuminakin. Tai pakettiautoni taka-akselilla.
On väitetty
On kuulunut mainintoja että autonrenkaalla ei voi kallistaa. Viimeksi eilen ajelin pikkuteitä ja väistelin routaläpiä ja jonkin verran ripeästi sekä joitain mutkia kallistelin. Mitään outoa en ole huomannut eikä rengas ole noussut kulmalleen kaarteessa vaikka niin olen saanut kuulla sanottavan. Itse en ole ollut katsomassa miten rengas kaarteessa toimii mutta muutama ajokaveri on katsonut asiaa ajon aikana ja kertoivat että kulutuspinta on tiessä kaarteessakin. Renkaan leveys on 205 millimetriä. Sopii 200 mm:n vanteelle moitteitta. Myös 190-leveys passaa. Korkeus hieman vastaavaa mp-kumia matalampi. Olen huomannut että auton renkaan käyttö moottoripyörissä on kasvamaan päin. Takana. Moni pyörääni koeajanut ei ole asiaa huomioinut mitenkään enkä ole kailille kertonut. Yhdelle kerroin, koeajon jälkeen. Hän syytti minua henkensä vaarantamisesta. Vaan itse hän pyysi koeajoa.
Jos kiinnostaa
Niin kannattaa asia tsekata. Ainakin pari kaverin Wingeissä ovat autonkumit. Monessa H-D:ssä myös. Epäilen että monella muullakin, joka ajaa painavalla matkapyörällä. Kertauksena: että ei tule konstaapeleiden kanssa säätöä niin kannattaa ensimmäinen autonrengasasennus käyttää katsastuskonttorin kautta. Ei tartte kinata. Muutama kymppi katoaa kun katsuri tekee uudet paperit ja kirjaa tiedon Trafin tiedostoihin. Poliisilla ei ole valtaa niiden tietojen yli. Jos tulee kina niin kannattaa riitauttaa asia. Kiistämättä asia ei etene.
Lyhyempikehäisen renkaan hyöty
Pyörän moottori ja voimasiirto on suunniteltu maassa jossa ajetaan moottoriteillä kovaa. Ulkonäkö on Amerikassa suunnitelua. Alkuperäisrengastuksella ajo kärsi siitä että kuutosvaihdetta ei voinut, kunnolla, käyttää edes kotimaisilla moottoriteillä. Nyt voi kuutosen laittaa jos satasen vauhdissa kun on matalampi ja lyhytkehäisempi takarengas. Välitys on nyt hyvä ajeluun normiteillä. Vedättäminen liian isolla vaihteella rassaa voimansiirtoa: kytkimessä, hammaspyörissä ja kardaanissa tapahtuu tällöin iskukuormitusta joka on kuluttavaa. Tyypillisesti ajan siten ja sillä vaihteella että, nopeudesta riippumatta, moottori käy yli 3000 kierrosta minuutissa. Silloin ei tapahdu vahingottavaa iskukuormitusta. Toki, kuulee ja näkee, että kaupunkiajossa ajetaan isolla vaihteella kone harvakseen paukuttaen koska se on tyylikästä ja kertoo moottorin suuresta vääntömomentista. Jne. muuta itsetehostusta.
Negatiivista auton renkaasta
Koska se on profiililtaan matalampi ovat kallistusvarat vähäisemmät. Tosin en ole saanut "rautaa asfalttiin" kuin vahingossa. Se ei ole rajoittanut ajamistani. Per kesä tulee tällä pyörällä ajetuksi noin 10000 kilometriä eli ei paljon mitään verrattuna kymmenen vuoden takaisiin ajomääriin. Tuli yli kolmekymmetätuhatta km. vuoteen. Ikääntyminen, runsas mökkeily, automatkailu, muut harrastukset ja laiskuus ovat vähentäneet vuotuisesta mp-ajomäärästäni noin puolet aluksi. Trendi vaikuttaa jatkuvan. Toki ikä ja sen myötä tulleet sairaudet voivat vaikuttaa yllättävästikin ajomääriin. Tosin nyt on hyvät tropit. Yöllä nukun ja päivällä valvon. Enimmäkseen
Positiivista
Eläkeläisellä on paljon vapaa-aikaa mutta myös vähemmän käyttövarantoja kuin työhistorian aikana oli. Auton renkaan käyttö on myös säästökohde: 250€ halvemman renkaan hinnalla ja sen moninkertaisella kestolla, alkuperäisrenkaaseen verrattuna, säästän polttoaineen hankintaan useita satasia per suvi. Tai muuhun turhuuteen.
Lisää kilometrejä kertynee kunhan säät lämpenevät. Mutta välissä mökkireissu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti