perjantai 28. kesäkuuta 2024

Litiumakun lataus

 

Vain pikku toimenpide
Syynä se että Mökki kutsuu ja sinne menemme talouden pakettiautolla. Ei ole välttämätöntä ladata akkua ulkoisella laturilla mutta yli kolmen viikon seisonta akkukaapelit kiinni saattaa rasittaa akkua joten katsoin parhaaksi erottaa sen pyörän virtapiiristä. Akku on litium-tyyppinen.

Miksi on kulutusta
Pyörässä, vaikka virta-avain on taskussa, tapahtuu hiljaista kulutusta. Eri järjestelmät ylläpitonsa vuoksi ottavat virtaa akusta. Esimerkiksi kello ja moottorinohjaus pitämään muistia yllä ja kuljettajan tekemiä asetuksia. Tuskin noin kolmen viikon seisonta aiheuttaa akun jännitteen putoamista suuresti mutta en ota sitäkään vähää riskiä. Tarkoitus on mökkeillä ja matkustella autolla eri puolilla Suomea ja Pohjois-Norjassa muutama viikko.

Toinen vaihtoehto
Helppo ja nopea. Laturi kiinni pyörässä olevaan liittimeen ja homma hoituu. Monien olen nähnyt näin toimivan. Lyhyt aika tuskin akkua kuluttaa eikä sähköäkään ihmeemmin kulu. Toisaalta ei ole luottoa latureihin. Voi syntyä ylilatausta joka kuluttaa akkua tai sitten sähkökatko pudottaa latauksen pois päältä. Ja on niitä muitakin syitä...

Satula ja akun kotelon kansi
Ne piti irrottaa vaikka lataus olisi onnistunutkin ilman toimenpiteitä. Syynä on se että pyörän virtapiiri syö sähköä hiljalleen eikä litiumakku pysy täytenä kun pyörän kaapeleista molemmat ovat kytketty akkuun. Jos akku purkautuu liiaksi voi se vaurioitua. Akkua voi ladata ulkoisen liittimen kautta molemmissa tapauksissa. En vain halua jättää akkulaturia kytkettynä pidempiä aikoja.

Johdin irti
Maa- eli miinusnavalle menee kaksi eri johdinta. Toinen kuuluu pyörän virtapiiriin ja se toinen on litiumakuille tarkoitetun latausliittimen johdin. Otin pyörän virtapiirin johtimen irti akusta mutta jätin laturin johtimen kiinni.

Pikainen lataus
Käytin litiumakun laturin 4A virtaa. Akku täyttyi rivakkaan. Ei aivan paras menetelmä mutta nopea. Laturi irti virtapiiristä ja satula paikoilleen. Voin uusia latauksen, mikäli on syytä, kun palaan reissulta.

Alkutilanne kun akun ja moottorinohjauksen yhteinen kansi irrotettu.

Kaapelit
Harmaa levymäinen liitin on alkuperäinen akun maajohdin. Saman ruuvin alla on latauksen johdin ja lisävarusteille menevät johtimet joilla on omat sulakkeensa ja releensä muualla.
 
 
Lataus menossa. Jännite 13,2V ja lataus jo 100%.


Akku latautunut ja kulutuskohteiden kaapelit irrotettu.

 

  Laturi on tämän näköinen ja tuli akkukaupan kylkiäisenä.

Toistaiseksi toiminut
Ranskalaisiin tuotteisiin en ole aina luottanut. Katsotaan paraneeko tilanne. Toistaseksi mennään tällä yhdistelmällä: italialainen pyörä ja ranskalainen virtalähde. (Vaan mistäpä alkuperän selvität: kiinalaisista kilkkeistä varmaan tehty. Häh?) 

Heinäkuun kolmannen viikon jälkeen
Paluu reissulta joskus niihin aikoihin jos ei erikoisempaa satu. Auton huollan Mökillä. Ilman- ja öljynsuodattimen sekä öljyn vaihto. Ja matka jatkuu. No: eipä jatkunut. Tuli vikaa. Perushuolto kyllä sujui.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti