maanantai 11. syyskuuta 2023

MMAF: rakenneltujen moottoripyörien hyväksyntätarkastukselle jatkoa

 

Tarkastus katkolla
Muutama vuosi sitten kyseinen toiminta katkesi syistä joita en sen tarkemmin tunne. Asiassa valtiovallan edustaja Ajoneuvohallinto eli Traficom ei taannoin moista toimintaa hyväksynyt vaikka se oli jo vuosia toiminut varsin tyydyttävästi. Chopperien ja muiden muutettujen moottoripyörien, kuten kaksipyöräisistä muutettujen kolmipyörien, hyväksyminen liikenteeseen ei siis ollut mahdollista. 

MMAF jälleen toimessa
Kuten aiemminkin kyseinen yhdistys on tätä asiaa hoitanut ja nyt, pitkähkön tauon jälkeen, uudelleen. Tiedon sain kolmea kautta eli eräältä asian lähipiirissä toimivalta henkilöltä, Motouutisten sivuilta ja MMAF:n Foorumilta. Aikanaan itsekin olin toiminnassa mukana. Jopa MMAF:n hallituksessa ja sittemmin monia vuosia Smoton hallituksessa ja kaksi kautta sen puheenjohtajana sekä Liikenneturvan hallintoneuvostossa. Jotain muita, väliaikaisia, toimia taisi olla myös. Kiirettä piti, työn ohella, käydä viikonloppuisin Brysselissä FEMA:n kokouksissa reilun kahden vuoden ajan. Katsoin jälkimmäisen jopa kaikkein tärkeimmäksi edustuspaikakseni. Samalla tuli Euroopan metropolit tutuiksi. Sekä suuri määrä asian yhteydessä toimivista asiantuntijoista. Kivoja ryyppäjäisiä oli siellä ja täällä. Jopa FIM tarjosi kunnon päivällisiä.

MMAF henkilökohtaisella tasolla
Se tietenkin mitä edellä oli eli järjestötyöskentelystä mutta myös se että olen kuulunut, jollain tasolla, moottoripyörien rakentelijana ja joidenkin osa-alueiden asiantuntijana, saanut MMAF:n taholta selvää tietoa ja osaamista jota olen hyödyntänyt moottoripyöriä rakennellessa. Erityisesti painottaisin liikuntavammaisille valmistamiani ja ohjeistamiani kolmipyöräisiä moottoripyöriä joista kaksi olen tehnyt alusta loppuun ja muutamassa prätkäprojektissa ns. neuvonantajana ja osittaisvalmistajana. Myös pari sähkömoottoripyörää rakensin rakenteiden osalta jo kauan sitten. En itselleni vaan tilauksia olivat.

Mielenkiinnolla odottelen
Katsotaan kuinka homma alkaa pyörimään ja mitkä ovat ensimmäiset kompastuskivet jotka pitää osata kiertää. Kaikille ei ole selvää mitä moottoripyörien rakentelulla tarkoitetaan. Rakentelu tulee olla kaikilta puolilta sellaista että sellaisella ajoneuvolla voi ajaa turvallisesti muun liikenteen seassa niin että muillakin tienkäyttäjillä on turvallista. MMAF:n perustaman ja omistaman firman nimi on MMAF Testing Oy. Siellä määritellään mikä on toimiva kokonaisuus tapauskohtaisesti.

Byrokratian rattaat
Ne joskus pyörähtelevät hitaasti ja niin kuin viime vuosina on nähty, pyöriminen oli pysähdyksissä. Syytä siihen en aio kysellä enkä syyllisiä vaikka arvaan. Jos nyt päästään uudelleen alkuun se voisi tapahtua varsin vauhdikkaastikin sillä ei liikennevälineet tässä suvantovaiheessa (Noin kaksi vuotta toimimattomuutta.) niin paljon ole muuttuneet ja maamme lainsäädäntö toimii järkevästi taannehtien. Tarkoittaa että vanhalta ajoneuvolta ei voi vaatia tämänpäiväisiä vaatimuksia vaan alkuperäisen valmistus- rekisteröinti- tai liikenteeseenottopäivämärään mukaisia pykäliä. Mutta, tottakai, saa tehdä parempaakin.

Sain kuulla
Hyväksyntätarkastukset ovat alkaneet. En tiedä keiden pyöriä ja millaisia rakenneltuja ja/tai muokattuja ajoneuvoja on ollut kyseessä. Hyvin ovat asiat edenneet. Tarve on suht vähäinen. Ainakin toistaiseksi, sillä homma on ollut keskeytettynä pari vuotta niin se on vienyt intoa rakentelulta. Ehkäpä tarkastustehtävät lisääntyvät tulevana keväänä moninkertaisesti kun on laillinen reitti mitä kautta saa muutellun ajoneuvonsa hyväksytetyksi maantieliikenteeseen. Itse olen tarvinnut vain kerran kyseistä palvelua. Ehkäpä vielä ryhdistäydyn ja rakennan itselleni low rider-tyyppisen ajoneuvon. Osia kyllä olisi. Toistaiseksi modernisoin 80-luvun alun Guzzia digitalisoimalla ja ahtamalla.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti