sunnuntai 13. marraskuuta 2022

Dacia Logan Van Tdi Kolmas akku käyttöön

 

Kohta kolmetoista vuotta
On siis auton ikä. Akkuja tässä autossa on tähän mennessä yksi käytetty loppuun ja toimitettu kierrätykseen. Toinen akku alkaa olla hiljalleen heikossa vedossa ja sen tilalle hankin samanlaisen kalsiumakun millaiset ovat olleet edellisetkin. Alkuperäisakku, nimeltään Rombatt Romaniasta, kesti noin kymmenen vuotta. Nyt vaihtovuorossa oleva akku ei kestänyt kuin kolme vuotta. Se on myöskin romanialainen mutta eri merkillä myyty. Nyt hankittu akku on aivan samanlainen ulkonäöltään mutta nimi on vaihtunut. Energie on markkinointinimi. Valmistuspaikasta ei mitään mainintaa. Ostopaikka Puuilo kuten edellisenkin. Hankintahinta hieman auki 65€. Hinta edelliseen nähden pompahtanut kymmenellä eurolla. Akulla on vuoden takuu.

Ikäjärjestyksessä kakkosakku on vielä toimipaikassaan ja on palvellut huoletta.

Uusi akku latauksessa ennen asennusta. 12V, 60Ah, 500A.

Jo viisitoista vuotta palvellut älylaturi täytti tämänkin akun. Kuvanottohetkellä lataus alussa. Hidas lataus on tehokkaampi ja akkua tukevampi kuin teholataus on. Mutta paljon hitaampi.
 
Akun lataustila
Nykyään ei voi ostaa akkuhappoa erikseen ja vasta akkua käyttöönotettaessa laittaa hapon akkuun. Nyt laki vaatii että hapon on oltava akussa ennen asiakkaalle myymistä. Akku alkaa vääjäämättömästi vanhentua kun se hapotetaan. Olen kuitenkin muutaman kerran saanut juonittua itselleni kuivavaratun mp-akun joka säilyy viileässä hapottamatta melko pitkään ja käyttöönottaessani sen hapotan. Vasta hapotettaessa alkaa akun vanheneminen. Akun jännite ei kerro paljoakaan akun purkauskyvystä. Siihen tarvitaan kuormitusmittari jota en ole hankkinut. 

Mikä puuttuu
Akuissa on kannessa tila päivämäärämerkinnälle joka tarkoittaa hapotuksen päivämäärää. Missään hankkimassani akussa en ole nähnyt merkintää siinä. Kysyin niin sain ilmoituksen kaupan edustajalta että heille akut tulevat hapotettuina ja käyttövalmiina. Se kelpaa heille. Miten voi tietää kuinka vanha akku on? Kuinka pitkä aika on kuivavarauksesta ja kuinka pitkä hapotuksesta? Onko sen jälkeen varattu? Tuskin uusi lainsäädäntö tätä tarkoitti. Akku alkaa vanhentua heti hapotuksesta varsin nopeasti jos sitä ei ole heti varattu täyteen. Prosessi on sen verran pitkä että kun kuivavarattu akku hapotetaan niin hapotuksen jälkeen akku kuumenee ja sen jäähdyttyä sen voi varata laturilla täyteen. Vajaan latauksen omaava akku vanhenee nopeasti.
 
Akunnavat ja akkukengät
Hapettumat on poistettava sekä navoista että akunkengistä ennen kytkemistä uuteen akkuun. Myös akkutilan puhtaus ja ruosteettomuus on hyvä varmistaa ennen uuden akun sijoitusta. Kun akkukengät ovat kiinni niin ne suojataan joko kevyesti voitelemalla tai suoja-aineella. Hapettumat ovat vahvasti syövyttäviä ja muodostavat kiteistä ja vesiliukoista muhjua liitoksiin jos ei suojaa. Napaan muodostuttuaan se syövyttää ympäristöään, niin akunkenkiä kuin akkutelinettä.

Aina varalla
Auton tavaratilassa kulkee identtinen akku joka on perushommistaan eli veneen akkuna talvivapaalla. Myös käynnistyskaapelit löytyvät kuten myös hinausköysi ja sopiva määrä tarpeellisia työkaluja. Harvoin olen tarvinnut itse mutta muita olen päässyt auttamaan. 
 
Vanha akku ja uusi akku. Eroa arvoissa on että uudessa on 50 amppeeria enemmän tehoa.
 
Uusi akku toimipaikassaan. Toivottavasti kauan. Minimissään kolme vuotta mutta parhaimmillaan kuusi.

Käynnistystuntuma
Hehkutusvaihe oli nopea ja kone lähti heti käyntiin. Vanhalla kesti hieman pidempään molemmat asiat. Siihen oli jo tottunut. 
 
Huonolla akulla ajaminen
Se ei kannata vaan vaihtaa akku hyvissä ajoin sillä huonosti toimiva akku rasittaa latausjärjestelmää ja käynnistysjärjestelmää. Myös polttoainetta kuluu turhaan kun huono akku syö energiaa. Lisäksi tulee epävarmuustekijöitä. Kuten ensimmäisen pakkasaamun käynnistys. Ne joilla on lämmin autotalli voi huono akku tehdä temppunsa jo matkan päällä kylmällä säällä. 

Akun vaihto nykyautossa
Todennäköistä on että se voidaan suorittaa vain merkkihuollossa tai maahantuojalla siksi että autoissa on paljon digitaalitekniikkaa joka ei välttämättä siedä virran katkaisua. Hyvässäkin tapauksessa joutuu monia asetuksia hakemaan uudelleen. Tässä suhteessa tämä Dacia ei ole nykyauto. Siinä ei sekoa kuin kello. Saisipa samanlaisen uutena! Heti ostaisin.

Vanha akku
On elvytyslatauksessa. Joskus pieni "potku" latausta elvyttää akkua. Ainakin latauslaite ilmoitti että akku on täynnä. Jos se on virrallinen vielä keväällä pääsee se veneen akuksi. Jos veto loppuu niin airot esiin. Toki varsinainen veneen akku on vielä käyttökelpoinen. Tai ainakin toivon niin. Sitäkin pitää latailla pari kertaa talven aikana.

Akkujen kierrätys
Myyntipaikka ottaa vanhan akun takaisin ilman korvausta. Se sisältää, jos ei arvokasta, mutta tarpeellista metallia. Lähtee siis kierrätykseen kun osoittautuu tehottomaksi.

Talouden akut
Siis kaikki muut kuin lukuisat tietokoneiden tai kodinkoneiden akut eli moottoripyörien akut, veneakku ja auton akku. Kaikki ajoneuvoakut ovat olleet varsin perinteisiä, happotäytteisiä lyijyakkuja. Niistä kaksi on moottoripyörän akkuja. Olen vakioinut mp-akut samanlaisiksi useinpiin pyöriini. Niitä voi kierrättää aina siihen pyörään jossa sillä hetkellä akkua tarvitaan. Akku kuluu käytössä mutta käyttämättömänä se kuoleentuu jos sen lataustilasta ei huolehdita. Mp-akut saavat ylläpitolaturilla talven aikana 2 - 3 latauskertaa ja yhden ennen käyttöönottoa. Säilytys viileässä autotallin ovenpielessä. Ladattu, ehyt akku ei jäädy. Lataamaton akku jäätyy pakkasessa ja vaurioituu.

Apuakku
Muutama tarvekerta on ollut apuakullakin. Kerran on käynnistetty japanilainen moottoripyörä jossa akku oli tyhjentynyt leirintäalueella. Kerran kaverin auto mutta eniten sitä on tarvittu mökillä sähkökatkojen aikana. Sillä on pidetty nettiyhteyttä yllä ja ladattu puhelimia. Kätevä peli vaikka tarve on ollut harvoin. Pitääkin taas ladata sekin. Apuakku löytyi auton tavaratilasta. 
 
Pieni unohdus
Havaintoja: apuakku ladattu viimeksi joskus keväällä. Uskoakseni toukokuussa -22 ennen Mökille lähtöä. Latausta oli edelleen täydet neljä palkkia näytössään mutta laitoin silti lataukseen ja alkoikin ottamaan latausta vastaan koska latausvalo alkoi vilkkua. Yksi tärkeä havainto: pakkaukseen pitää lisätä perus-usb/usb-c -kaapeli. Se lienee uusimmissa puhelimissa nykyään. Muita pikku-usb-kaapeleita pakkauksessa jo onkin vakiona.
 
Einhell apuakku. Käynnistää myös auton tarvittaessa. Kondensaattori oikealla.

Mökillä jatkossa varmempi sähkö
Mökkeilyssä on ollut sähkökatkoja joka kesä sillä puita on kaatunut myrskyssä ja pari sellaistakin katkoa jolle emme ole keksineet näkyvää syytä. Nyt on maakapeli perille saakka. Valmistui syksyllä -22. Näkynee varmaan wattituntien hinnassa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti