torstai 25. elokuuta 2022

Pikainen piipahdus Huittisissa

 

Oheishomma
Käytännössä noin 200 km:n ajelu California Adamantilla. Sujui hienosti vaan kardaani osoitti kehittävänsä resonansseja joillakin kierrosluvuilla ja -nopeuksilla. Lähinnä 70 km/h ja 110 km/h nopeuksilla että peilit sumentuivat. Takamukseen saakka ei resonanssit tunnu. Ryhdyin vasta paluumatkalla toimenpiteisiin.

Sosiaalista toimintaa
Härkäpakarissa kahvittelemassa kaukaisemman kaverin kanssa. Katselmus hänen 1100 Brevaansa oli myönteinen. Mainion värinen. Itselläkin muutaman vuoden kokemus pyörästä. Hieman väritön mutta varma ja voimakas matkajuhta. Lisäksi kevyt ajaa. Varsin kelvollinen alustakin jopa kahdelle riskille ihmiselle. Kokemukseni mukaan. Vaihdoimme kokemuksia laajemminkin. Samalta reissulta sain mukaani perinteisen stroboskoopin eli ajoituslampun jossa on huomattava määrä muitakin toimintoja. Ohjekirja on vielä tavaamatta mutta pikku kokeilun tuloksena ainakin mittariosasto toimii.

Stroboskooppi varusteineen. Oikealla "signaalikaappain".

Alkuperäinen ohjekirja.

Kärkisytytys ja kaasuttimet
Tarkoitettu kyseisten laitteiden säätämiseen tarkasti. Siinä suhteessa ohjekirja on pikkutarkka. Nykyisin harvinaista. Kielikin ihan ymmärrettävää.
 
Garage Café Vammalassa
Paluureissulla paikan isännän kanssa jaaritellessa niitä näitä hankin mukaani yhden t-paidan ja kahvin sekä lohivoileivän nautin pois ohessa.

Ei mainittavaa
Poikkesin Häijään isommassa marketissa ostamassa neljä ruostumattomasta teräksestä valmistettua letkusidettä kardaanin tasapainotusta varten. Niitä paria asentaessani sain osanottoa muilta asiakkailta kun luulivat että on enempikin vikaa. Kyllä maalla on mukavaa.
 
Ensimmäiset kaksi klemmaria antoivat tulosta heti.

Neljä letkusidettä mutta vaikutus oli vain vähäinen parannus.

Enemmän vai vähemmän
Voi myös miettiä ja kokeilla sitä ovatko siteiden painavat kohdat juuri sillä kohtaa kierroksessa jossa ne tasapainottaisivat parhaiten. Se selviää vain kokeilemalla. Homma on vaiheittaista ja aikaavievää pysähdyksittäin suoritettavaa. Tarvitaan maalarinteippiä ja kynä tai maalikynä merkitsemiseksi mitä asentoa on jo kokeiltu ja millä letkusidemäärällä. Bensaakin kuluu ja vauhtia pitäisi myös olla. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut lähinnä 70 km/h vauhdissa eli peilit pysyvät kirkkaina. Homma siis jatkuu hiljalleen. 

Mitä on selvinnyt tähän mennessä
Ainakin se että epätasapainoa on sekä se että vähäinen vaikkakin summittainen hyvän arvauksen tulos eli painon lisäys vaikuttaa välittömästi. 
 
Jatkotyö
Otan kaksi klemmaria pois ja kokeilen kiertää muuta kahta noin 20 asteen pykälissä ympäri akselin ja lisään tai vähennän painoja kussakin kohteessa. Muistiinpanoja pitää tehdä. Samoin koeajoja. Paljon ruuvaamista tiedossa. Onneksi asunnon läheisyydessä kulkee kaksi moottoritietä joissa toisella on rajoitus 100 km/h ja lähimmällä baanalla 120 km/h eli ei ihan heti tarvitse pelätä ylinopeussakkoja. Ilmavastuksesta johtuen pyörällä ei kovasti yli 120:ntä viitsi ajaakaan. Kokeillessa sain mittariin hiukan yli 150 km/h. Riittää hyvästi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti