tiistai 2. elokuuta 2022

Guzziralli Rautavaaran Metsäkartanolla 29 - 31 heinäkuuta

 

Sopivan päivämatkan päässä
Menomatka, lievästi epävakaisessa säässä, sujui neljän pyörän letkassa varsin miellyttävästi. Itse ajelin peränpitäjänä kun velipoika suoritti kärjessä navigoinnin. Muutama kahvitauko sämpylöineen ja tankkauksiin tarvittiin. 1400 Californian polttoaineen kulutus oli alkumatkan lämpöisissä olosuhteissa alle viisi litraa sadalla mutta loppumatkan viileys ja viimeisten parikymmenen kilometrin sadeosuuden vuoksi kulutus kasvoi 5,3 litran tietämille. Matkaan tarvittiin noin 450 kilometrin taivallus.

Perillä Metsäkartanolla
Tuttu paikka jo vuosien takaa sillä asustelin Rautavaaralla noin puolitoista vuotta 90-luvun taitteen tietämillä ja Metsäkartanolla oli vilkasta ja kansainvälistä toimintaa. Kuten edelleenkin. Kannattaa poiketa sillä ravintolatarjonta on seudun parasta eikä yöpyminenkään ole erityisen arvokasta. Lähellä on Tiilikan erämaa-alue jossa vaellusreittejä.

Gruppo Moto Guzzi Finlandian pyöräkalustoa
Nopeasti tarkastellen varsin uusia pyöriä mikä kertoo jäsenten vauraudesta mutta myös pyöräharrastamiseen sitoutumisesta. Keski-ikä jäsenistöllä lienee yli 50 vuotta vaikka tutkimusta en tarkemmin ole tehnyt vaan naamojen perusteella arvioisin. Myös ulkomaisia osanottajia paikalla viihtyi.











Pyöriä oli jo iltapäivästä saapunut melkoinen määrä
Kokonaismäärää en tullut laskeneeksi eikä kaikki pyörät olleet näkyvillä paikoilla. Joka tapauksessa useita kymmeniä.

Ohjelmaa perjantaina

Tietenkin Metsäkartanon keittiön erinomaiset sapuskat ja perjantai-illan bändi monipuolisella musiikillaan tyydyttivät merkittävän suuren osan läsnäolijoiden tarpeista. Taisinpa itsekin jorata lattialla sekä rock- että muita rytmilajeja.

Lauantai
Sujui, muunmuassa, saunoen, jutellen kaikenlaisesta sattumista niin liikenteessä, tekniikassa kuin elämässäkin. Lauantaina oli Gruppon vuosikokous joka sujui isommitta ongelmitta eli hallitus saatiin valittua kivuttomasti muiden päätösten ohessa.

Sunnuntai

Aamiainen napaan ja pyörän pakkaus. Sitten matkaan epävakaisessa säässä joka muutaman kymmenen kilometrin ajon perästä selkiytyi liki helteiseksi päiväksi. Menomatka oli noin 420km mutta paluumatkaa riitti noin 500km pitkin Savoa ja Keski-Suomea pääosin kolminumeroisilla ja pienemmilläkin teillä. Hirvaskankaalta Keuruulle on herkullista lasketella hyväkuntoisella asfaltilla. Keskinopeus nousi yli sadan eikä pikkuteillä juurikaan ollut muuta liikennettä haitaksi asti. Shell hoiti koko reissun ajan pyörän ja kuskin tankkaustarpeet jota olikin paluumatkalla enemmän kuin mennessä. Loppumatkasta vielä yhteenveto Kessan baarissa  Aunessillan lähellä Kämmenniemen keskustassa. Samalla tapailimme tuttavia. Sen jälkeen velipoika kurvaili kotiinsa omia reittejään kuten minäkin.

Pyörän pesu siirtyi
Tiistaina, pari päivää reissusta paluun jälkeen, starttaillin pyörän lähteäkseni pesemään sen Kerholla matkan kuraroiskeista ja useista kuolleista lentomuurahaisista mutta ukkosilma sai suostutelluksi tekemään u-käännöksen kohta alkumatkasta. Kuminasta ja jyskeesta päätellen niitä puskee päälle hieman eri suunnista. No, pidänpä lepopäivän. Tai ainakin hetken lepoa sillä kyse lienee, Ilmatieteen laitoksen mukaan, vain rintamaukkosesta. Saatanpa käydä lähikunnan lähiopubissa. Saa liikuntaa sellaiset 10 km edestakaisin laskettuna. Tosin polkupyörällä. Kunhan sade hellittää.

Pesty ja vahattu
Keskiviikkona oli pesu- ja vahauspäivä. Alkuiltapäivästä kävin Kerholla suorittamassa pesun. Kuivaus tapahtui ajamalla autotallin ovelle ja siinä vahaus. Taas kiiltää ja kehtaa ajella. Ajan mittaan eniten huomiota vaativat kromi- että kiillotetut alumiinipinnat. Maalipinnat, ylipäätään, ovat kunnossa.

Isompi huolto
Öljyt pitää vaihtaa moottoriin, vaihteistoon, keulaan ja perään. Jarrunesteiden vaihto myös. Lisäksi muut voitelukohteet kuten vivut ja polkimet sekä niiden mekanismit. Jälkimmäiset pitää purkaa, pestä, koota ja voidella vedenkestävällä vaseliinilla. Venttiilien säätö pitää tarkistaa vaikka ei sieltä ihmeempiä ääniä kuulu. Tarpeelliset suodattimet, muut ainekset ja osaaminen on jo hankittu. Hommaan menee kaksi tai kolme päivää harrastustehosta riippuen. Ajattelin kulkea matkat polkupyörällä mikäli säät suovat. Yhteen suuntaan matkaa tulee noin 28 kilometriä. Pääsee Venus Special vuodelta 1920 taas tositoimiin. Vaihtoehtona hieman nuorempi Jaguar tai California 1000 Adamant. Tai sitten autolla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti