torstai 5. toukokuuta 2022

California T3 Blower Rungon takaosan kriittinen liitos

 

Liittyy kaikkiin Tonti-runkoihin
Guzzin yleisin runkotyyppi eri versioineen on ollut tuotannossa 70-luvun alusta noin vuoteen 2016. Hyväksi todettu siviilipyörissä, kilpailuissa sekä viranomaiskäytössä. Runkoja on valmistettu eri terässeoksista eri tarkoituksiin ja vaihtelevalla mitoituksella. 
Runko jakautuu kahteen osaan: varsinainen runko ja erikseen irrotettavat alaputket joissa on pulttiliitokset edessä ja takana liittyen varsinaiseen runkoon. Takapään pulttiliitokset ovat näistä herkimpiä ongelmille vaikkakin rakenne on hyvin tukeva.

Oikean puolen takaosan kiinnityspultit ja äänenvaimentimen/takajalkatapin kannatin.
 
Kiinnityspultit
M12 vakiokierteellä, kahdella aluslaatalla ja Nyloc-muttereilla. Materiaali ruostumatonta terästä. Isompi mutteri yläoikealla on takahaarukan laakerin akselimutteri.

Kiinnityspultit ja -mutterit aluslaattoineen. Vasemmalla kardaanitunneli.

Vastaava kohta vasemmalla. Mutterin ja takahaarukan välissä vain vähän tilaa.

Kokoamisjärjestys
Joskus on tullut vastaan että runko on koottu siten että yllä kuvassa olevaa pulttia ei saa pois kun se on laitettu ennen takahaarukan asennusta eli oikealta vasemmalle. Jos tarvitsisi avata niin olisi pakko irrottaa takahaarukka ensin vaikka kyse olisikin vain alarunkoputken irrotuksesta. Oikealla puolella ongelma ei niin vakavana esiinny mikäli käytetään tarpeeksi lyhyttä pulttia.

Jos haluaa lisää jäykkyyttä
Kun runko on koottu niin kahden kierrereiän, pulttien ja mutterien lisäys varmistaa että runko ei liitoksessaan liiku: tehdään kiinnityspulttien väliin M10 kierrereiät että rungon molempien korvakkeiden läpi on kierrereikä ja siihen kierretään pultti tiukasti ja toiselle puolelle mutteri varmistukseksi. Näin molemmille puolille. Varmistetaan että ei "nitku".
 
Rungon jäykkyyden parantaminen
Normirungossa akkutelineen pohjalevy näyttelee merkittävää osaa rungon kiertojäykkyydessä. Valitettavasti se on nähty vain peltilevynä akun alla. Se, kuitenkin, kytkee rungon ja moottori-vaihteisto-rakenteen yhteen. Sen ruuvit (7kpl) pitää olla kunnolla kiinni sekä vaihteiston yläosassa että rungon poikkiputken korvakkeissa.
 
Tämän projektin rakenteessa poikkeus
Ahdin on akun tilalla. Se on jäykkä "pötikkä" ja korvaa akun aluslevyn. On lisäksi useammasta kohdasta kiinni muissa rakenteissa. Tuskin herra Tonti oli ottanut ahtamista huomioon rakennetta suunnitellessaan. Uudemmissa (-90-luvulla valmistetuissa.) Tonti-rungoissa on kaareva poikkiputki lisäämässä jäykkyyttä vaihteiston yläpuolella. Tulkitsen tämän siten että myöhemmin on havaittu että runko vaatii lisäjäykkyyttä. Olen tämän ottanut opikseni. Kehitys kehittyy: joskus vielä kirjoitan jutun myös spine-rungon ominaisuuksista kadulla ja radalla. Alkuperä on Amerikasta ja sikäläisestä road-racingistä. Tosin myin pois ainoan ahdetun spine-runkoiseni pyörän hiljakkoin. Pitänee kytätä jos jostain löytyisi "kohtuuhintainen" esisarjan Daytona. Suomessa on kaksi. Toinen kaverilla.

Moottoripyörän rakentelu
Yleensä rakentelua tehdään amerikkalaisen mp-merkin yhteydessä. Myös Guzziin on saatavissa, runsaasti ja kohtuuhintaan, niin viritysosia että vakio-osia varsin helposti. Itselläni ei ainakaan ole ollut ongelmaa osista eikä moottorien virittäjistä vaikkakin itse molempia asioita olen myös tehnyt.