tiistai 10. toukokuuta 2022

California T3 Blower 1000 Sähköjohdoille, releille ja sulakkeille oma tila

 

Sähkölaitteille uusi teline
Koskee lähinnä sulakkeita ja niihin tulevia johtimia. Releille tein jo aiemmin jalustan samoille seuduille. Ongelmana on että siinä missä sähkölaitteet vakiopyörässä olisivat niin nyt niillä main on pestävä ja voideltava vapaavirtaussuodatin. Siksi levy väliin että johtimet ja liittimet eivät joudu tekemisiin ilmansuodattimen kanssa.

Pieni rakennemuutos
Esteenä on yksi huohotusjärjestelmän mutteri, tarkemmin kupumutteri. Se pitää korvata uppokantaruuvilla. Ts. ruuvi toisesta suunnasta niin mutteria ei tarvita. Lisäksi reunanauhat peltilevyyn.

Ruostumaton teräs
Sitä on helppo leikata ja taivuttaa. Vahvuus hieman alle millimetrin. Pysyy siis muodossaan. Leikkaus peltisaksilla, kanttikoneella kantit ja polven päällä taivutus kaareksi sekä muovivasaralla kannatintaitokset rungon yläputkien mukaan. Tarpeellisten aukkojen teko porakoneella, kulmahiomakoneella ja viimeistely viilalla. Tarkoitus on että teline kääntyy ylös vasemmalta oikealle. Vain vasen nippuside pitää katkaista kun ilmansuodatin irrotetaan pesua ja voitelua varten.

Koeasennus letkusiteen kanssa.

Peltilevy lepää runkoputkien varassa
Kiinnitys tulee letkusiteiden sijaan kahdella isolla nippusiteellä. Niiden kanssa on helpompi operoida. Löytyi oikein leveitä.

Isompi sulakerasia. Tässä 6, pienemmässä 4 sulaketta

Osa johdinliitoksista. Liittimet kaipaavat pesua ja hapettumien poistoa.
 
Toinen, pienempi, sulakerasia
Samaa tyyppiä kuin on yllä mutta kolmanneksen lyhyempi. Se tulee levyn yläpinnalle omalla kulmakiinnikeellään. Sen sulakkeiden tarkistus tehdään satulan alta mutta isomman sulakerasian oikean puolen sivukopan takaa eli pikakiinnitteinen koppa irrotetaan kun on tarkastelua tiedossa.

Sulakerasian kiinnityskohta. Rasia kiinnittyy levyn tälle puolen ja johtimet jäävät, pääosin levyn yläpuolelle. Oikealla oleva johdin on releiden maajohto.
 
Toistaiseksi muovipussissa
Ilmansuodatin on pestynä ja voideltuna sijoituspaikassaan odottamassa tarpeellisuuttaan. Projekti etenee huomattavasti hitaammin näin suviaikaan kun on kesämökkiasiaa ja matkailua kuten kokoontumisajoja ja tietenkin kaikkea muuta kesärientoa unohtamatta kesäterasseja.

Suikale vanhaa sisäkumia pehmusteena runkoa vasten. Reikä on nippusidettä varten.
 
Iso ja pieni sulakerasia
Molemmilla on oma tehtävä. Voisi luonnehtia että isompi kuuden sulakkeen rasia on perustoimintoja varmistamassa, kun pienempi, neljän sulakkeen rasia on uusille toiminnoille. 

Ilmansuodatin työnaikaisessa suojapussissaan, oikealla säädettävä huohotusventtiili ja siitä huohotuskammioon kulkeva letku. Säätöruuvi päädyssä.
 
Ruuvi upotuksessa
Säädettävän huohotinventtiilin liittimen kiinnitysruuvi on nyt upotettu venttiiliin ja sulakerasioita kantava peltilevy on helppo nostaa pois paikoiltaan. Tarkoittaa myös sitä että osa johtimista tulee vaihtumaan pidempiin, osa lyhyempiin niin että niitä kannattava peltilevy on nostettavissa pois kun suodattimen irrotusta tai asennusta tehdään. Vapaavirtaussuodatin on pestävä aika-ajoin ja voideltava uudelleen ennen käyttöönottoa. Yritän löytää samanlaisella kiinnityksellä olevan paperisuodattimen. Sen hienosuodatusteho on parempi kuin voideltavan vapaavirtaussuodattimen. Mutta tälläkin pärjään vaikka huoltoa ja sotkua onkin enemmän.

Huohotuksen tarkoitus
Pitää kampikammion paine alhaisena. Vähentää käyntivastusta sillä v-koneen kaksi mäntää ovat liki yhtä aikaa liikkumassa alaspäin jolloin kampikammion paine kasvaa. Pulssi toistuu ajon aikana tuhansia kertoja minuutissa. Vastapaine kuluttaa energiaa eli syntyy tehotappiota. Siihen auttaa hyvä huohotusjärjestelmä.
Moottorin huohotuksen voi järjestää usealla tavalla. Tässä projektissa olen yhdistänyt kaksi tapaa: venttiilillä toteutettu virtaus ulkoilmaan ja imuvirtauksen tuottama alipaine ahtimen imupuolella jota säädellään kuvassa näkyvällä kulmikkaalla venttiilillä jotka  vähentävät kampikammion painetta silloin kun männät liikkuvat alaspäin sylintereissä.

Vasemmalla releet, keskellä pieni sulakerasia, isompi runkoputken alla. Etualalla releiden yhteine maajohto.

Helppohoitoisuus
Kaikki komponentit ovat satulan alla. Helposti löydettävissä kahdessa eri virtapiirissä. Isommassa, missä ovat pyörän alkuperäiset virtapiirit ja pienemmässä lisätyn tekniikan sulakkeet kuten digitaalisen ruiskutuksen ja sytytyksen virtapiirit. Sulakerasian lattaliittimet ovat molemmissa sulakerasioissa suojassa kiinityskohtansa muodostamassa kehyksessä. Ruostumatonta teräslevyä on mukava muokata eikä se tarvitse lainkaan pintakäsittelyä.
 
Kytkentä- ja vaihtoreleet
Relepalkki on lyhyt mutta sitä voi jatkaa helposti. Kuin lego-palikoita liittäisi. Yksi on lambda-anturin lämmityksen ohjaukseen. Lämmityksen voi kytkeä pois kun moottori käy riittävän lämpimänä. Asian kertoo moottoriöljyn lämpöanturin signaali. Tosiasiassa lämmitystä tarvitaan ja sähköä kuluu runsaasti kun moottori on käynnistetty ja korostuu vielä jos ilman lämpötila on alhainen. 
 
Satulan ja oikean puolen sivukopan alla
Satula on saranoitu takapäästään ja se nousee lähes pystyasentoon. Satulan pohjassa on kiinni ruiskutusyksikkö. Alla releet ja pienempi sulakerasia. Isompaan pääsee käsiksi pikakiinnitteisen sivukopan irrottamalla.

Jatkuu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti