tiistai 31. toukokuuta 2022

California Adamant 1000 Maalipintojen siistintää

 

Vanhat maalit
Värivalinta ei ollut minun vaan pyörä oli maalattu edellisen omistajan aikana uudelleen kaatumisen jälkeen eikä värit olleet täsmänneet alkuperäisiin eikä toteututuskaan ollut ihan paras. Mutta riittävän hyvä että maalasin lisäosia samalla värillä ja teemoilla. Merkittävin maalattu osa on takakate jota on noin neliömetrin ala.

Teräsrakenteet
Materiaalit pääosin Soinin myymälästä. Leikkaus, hitsaus ja pintakäsittely omaa juttua. Komposiitit hartseineen Biltemasta kuten myös hitsauslanka. 

Takakatteen oikea takakulma. Kolhu on tarran alla. Sekin korjaantuu aikanaan.
 
Vasemmalla maalipinnan puhdistusaine, oikealla pikavaha.
 
Pesun jälkeen
Ja yön yli kuivamisen perästä käsittelin maalipinnat lievästi hiovalla puhdistusaineella ja sen pois pyyhkimisen jälkeen vahasin nestemäisellä ruiskutettavalla vahalla. Se tarvitsee kiillotuspyyhinnän.

Tavaratelineen etureunassa on syvä hiertymä. Puurimat on öljytty.
 
Taivaallinen tavaratila
Siinä on tyypillisesti kulkeneet teltta ja osa muista leirintätarpeista kuten pöytä ja jakkarat. Luonnollisesti kokoontaitettavia. Mahonkirimat ovat Bilteman veneosastolta ja kiinnityslenkit Kuljun Kartanon helavalikoiman loppuunmyynnistä. Kuten muutkin vedikkeet, saranat ja lukot.

Vasemman puolen tavaratila katteen alla. Kate toimii myös lokasuojana.
 
Luukulliset tavaratilat
Molemmin puolin pyörää on peilikuvina valmistamani tavarakotelot. Yhteistilavuus noin 120 litraa. Näihin laitetaan kevyempiä ja pienempiä tavaroita kuten matkavaatetusta ja leirintätarpeita. Takalaukkuun sitten kaikkein painavimmat kutet ruoka- ja juomatavarat. Kaikki nämä tilat ovat lukollisia ja kokolailla vesitiiviitä.

Maali on lohkeillut muutamista kohdista reunoilta alkaen. Purjerenkaat ja joustava nyöri Biltemasta.

Laki sanoo
Katerakenteet, siten kuin soolopyörän sivulaukut tai etukate pitää trikessä olla irrotettavat. Melkein mikä tahansa voi olla irrotettavaa. Riippuu vain välineistä. Katsastusta varten tein sitten helposti irrotettavan katerakenteen. Siihen ei edes otettu kantaa. Enemmän oli kiinnostusta mistä nopeusmittari saa nopeustietonsa. Sillä hetkellä etupyörän navasta. Normaalisti vaihdelaatikosta kuten nyt. Niin säästyy kalliilta mittaritestaukselta. Myös akselipainot kuten myös kokonaispaino tärkeitä tietoja. Pyörä on myös alistettu käsittely- ja jarrukokeeseen. Tulokset olivat riittävän hyvät. Testauksen Testmill Pentanovan alaisuudessa toteutti MMAF:n toimenhaltijat. Juttu sujui varsin rivakkaan. Varsinainen katsastuskonttorilla käynti on vain muodollisuus.

Katteen alla isohko takalaukku. Yhteensä on siis neljä rahtitilaa joista yksi taivasalla.

Kuminauhaa
Kate on ohutseinämäisestä putkesta tehdyn kehikon varassa. Kate on laminoitu suoraan kehikon päälle. Nopea tapa: tänään laminointi, huomenna leikkaus ja ylihuomenna maalaus. Kiinnitys joustavasti kuminauhalla.

Aänenvaimentajat
Ruostumatonta terästä. Kotoisin 1100 mallisesta alemman hintaluokan Californiasta (Stone) joten virtaamaa riittää tonniselle koneelle ja ääni ei häiritse ketään. Vaimentimessa näkyy hyväksyntämerkintä.

Vielä mahtuisi
Kardaaniakselin yläpuolella ja  sensivuilla on runsaasti tilaa. Etuosa tilasta satulan alla, takaosa taka-akseliin saakka takakatteen alla. Olen suunnitellut että jos hitsailisi ruostumattomasta teräksestä noin 40 litran polttoainesäiliön. Tosin se vaatisi jämäkämmät takajouset mitä nykyiset Konit ovat.

Kallisteleva trike
Suunnittelin jousituksen ja kallistelunvaimennuksen painopisteen suhteen siten että kallistelu sisäkaarteen suuntaan riippuu pyörän nopeudesta ja kulloisenkin kuormituksen massakeskiön sijainnista. Rakenne on hyvin yksinkertainen. Kesti vain usean kuukauden keksiä. Talvella, muutama vuosi sitten, oli aikaa miettiä oikeaa ratkaisua kun oikea jalkani ei oikein astunut hermovaurion vuoksi.
 
Keula
Säätöjä joka suuntaan: voi muuttaa jättöä sekä keulaputkien sijaintia portaattomasti ohjausakselin suhteen. Ajettavuutta voi säätää mielihalujen mukaan. Samoihin aikoihin em. keksinnön aikoihin. Muutoin iskunvaimennus ja jouset ovat Guzzin vakiokamaa useilla eri säätömahdollisuuksilla ja -ominaisuuksilla.
 
Vetokoukku
Sellainen on hankittu mutta kiinnittämättä. Poikkeuksellisesti se tulisi kiinni jousittamattoman massan puolelle eli taka-akseliin. Tarkoitus olisi vetää pientä asuntovaunua niin yöpyminen satunnaisissa paikoissa kävisi päinsä. Eiköhän vajaat 70 hevosvoimaa jaksaisi vaunuakin kiskoa. 

Paint Renovator, lisää tietoa ominaisuudesta
Eräänä päivänä kuluneella viikolla naapurin ukko valitteli että hänen tuoreehkoon tummansiniseen autoonsa oli tullut parkkipaikalla jälki vaalea maalia. Oli sitä yrittänyt saada pois. Kysyi minulta olisiko lisää konstia ettei alkuperäinen väri kärsisi ja vaalea jälki saataisiin pois. Olin itsekin lievästi yllättynyt sillä em. liemellä jälki lähti pois todella helposti. Mutta harmikseen paljasti että klommo lokasuojassa on ja pysyy. Myös pakoputkeen palaneen housun lahkeen jäämä lähti irti mutta vaati useamman minuutin hinkkauksen mutta kromiin ei tullut jälkeäkään toimenpiteestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti