tiistai 4. tammikuuta 2022

California T3 1000 Blower Huohotusjärjestelmän muokkaaminen

 

Huohotusjärjestelmä kuntoon
Huohotus on moottorin toiminnasta ja sen välttämättömistä välyksistä johtuvan pienimuotoisen mutta käydessä jatkuvan "vuodon" aiheuttama öljyn ja polttoaineen palamisjätteistä ja -jakeista syntyvä pisara- ja kaasuseos. Sekasotku ohjataan isompaan virtausta hidastavaan kammioon jossa raskaammat jakeet erottuvat ja palautetaan kampikammioon kun taas kaasumaiset ja aerosolit poltetaan palotiloissa.
Saattaa käydä niin että edellinen käytössä ollut huohotusjärjestelmä ei sovi nykyiseen rakenteeseen vaan joutunen suunnittelemaan ja rakentamaan sen uudelleen. Pitää koittaa sovittaa paikoilleen nykyinen huohotuskammio jäljelle jääneeseen tilaan. Ongelmia aiheuttaa ahtimen käyttöakselin viemä tila ja elektroniikan komponenttien sijoittelu. Pääosa komponenteista pitää saada tankin ja rungon selkäputken alle piiloon mahdollisimman korkealle suojaan vedeltä ja lialta. Akkutelineen tila on jo käytetty ja satulan allakaan ei ole liiemmin tilaa.
 
Huohotuskammio eri suunnista.

Liitoksia monesta suunnasta
Kaikki liitokset ovat tarpeellisia. Molemmista sylinterikansista tulee huohotus koteloon, myös varsinaisesta huohotuskanavasta tulee huohotuskaasuja, lisäksi on poistetun virranjakajan aukosta tuleva huohotusreitti. Ylimmässä kuvassa näkyy öljyn paluuliitos oikeassa päädysssä. Siitä lähtee letku putkeen joka kulkee kytkintilassa kampikammioon öljyn pinnan alapuolelle. Öljy toimii ikään kuin venttiilinä. Isosta letkulähdöstä kulkee letku kaasuläpän imupuolelle jota kautta, pääosin kaasumaiset, huohotusjakeet kulkevat ahtimen läpi painekanaviin ja sieltä ruiskutussuuttimien ohi palotiloihin sekaantuneena etanolin ja bensiinin seokseen joita yleisesti myytävät moottoripolttoaineet ovat.

Ylempänä ahtimen akselointi, alla huohotinputki ja virranjakajan jalka.

Virranjakajan jalka 850-moottorissa jossa on kuulaventtiilillä varustettu huohotuskanava.

Ei mitään uutta 
V10-malleissa Daytona ja Centauro on virranjakajan työttömäksi jäänyt jalka varustettu juuri näin huohotuksen avuksi. Ei tarvitse kuin matkia.
 
Mutkaletkuja
Pitänee kierrellä eri marketteja ja kauppoja etsimässä kemikaalien kestäviä letkuja ja erityisesti letkunmutkia. Voin myös itse valmistaa komposiittimateriaalista valmiita mutkarakenteita jotka ovat ohuempia ja niihin saa tiukkoja mutkia ja muotoja niin säästyy tilaa. Joka tapauksessa pitää tehdä monenlaisia rakenteita ja osia eri tarkoituksiin. Eiköhän tuo ahtimen akselikin pidä koteloida ainakin takapäästään. 

Jos huohotus ei toimi
Seuraukset ovat seuraavia: moottoriöljyä joutuu höyryn tai sumun muodossa palotilohin ja se karstoittaa männät, venttiilit ja palotilan tulpan ohella. Tiivisteet voivat antaa periksi. Tyypillinen vaiva on venttiilikopan tiivisteen pettäminen eli se pursuu pois raostaan ja öljyt tulevat säärille. Vuoto voi olla myös muualla silloin kun kampikammion paine kasvaa liian suureksi. Pahinta on vuoto kytkintilaan kampiakselin takapään tiivisteestä. Tämän vuoksi joudun rakentamaan rakenteen joka alentaa kampikammion painetta. Järjestelmän "imua" voi säätää ilmaläpän (kaasuläpän) imupuolelle tekemäni säätimen säätöruuvista. Kanava ei ole kuin 5 millimetriä halkaisijaltaan mutta sen kautta tapahtuu huohotusta tehokkaasti eritoten kun moottoria rasitetaan osakaasulla tai moottorijarrutetaan.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti